Onze organisatie : Juridisch speelveld
ProRail staat breed in de maatschappelijke belangstelling. Dit betekent dat ProRail, ook in juridische zin, met veel verschillende partijen te maken heeft. Denk hierbij aan spoorwegondernemingen, aannemers, (lokale) overheden, verladers, reizigers en toezichthouders. De juristen van ProRail hebben dan ook te maken met veel verschillende rechtsgebieden.
Juridische structuur
ProRail is een besloten vennootschap. De Nederlandse Staat is via Railinfratrust bv de enige aandeelhouder van ProRail. Het aandeelhouderschap is ondergebracht bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW).
Tussen Railinfratrust bv en ProRail bv geldt een personele unie. Dit betekent dat de leden van de raad van bestuur van ProRail ook lid zijn van de raad van bestuur van Railinfratrust bv. Hetzelfde geldt voor de leden van de raad van commissarissen. Ook zij zijn lid zijn van de raad van commissarissen van Railinfratrust bv.
Wet- en regelgeving
Op de activiteiten van ProRail is diverse wet- en regelgeving van toepassing. Denk bijvoorbeeld aan de Spoorwegwetgeving, het privaatrecht en het publiekrecht.
Beheerconcessie
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dus aandeelhouder. Daarnaast is het ministerie ook concessieverlener en subsidieverstrekker. ProRail is houder van de beheerconcessie (pdf). Dit betekent dat ProRail de Nederlandse hoofdspoorwegen en de daarbij horende infrastructuur beheert. Dit wordt samen de 'hoofdspoorweginfrastructuur' genoemd.
Beheerplan
Jaarlijks stelt ProRail een beheerplan op. Hierin licht ProRail aan het ministerie toe hoe ProRail deze verantwoordelijkheden het komende jaar uit zal voeren. Naast het beheerplan stuurt ProRail jaarlijks een subsidieaanvraag. Hierna ontvangt ProRail van het ministerie een concessievergoeding.
Verantwoordelijk
ProRail is verantwoordelijk voor:
- Het onderhoud van de hoofdspoorweginfrastructuur.
- De voorbereiding en uitvoering van de uitbreiding van de hoofdspoorweginfrastructuur.
- De eerlijke, niet-discriminerende en transparante verdeling van capaciteit van de hoofdspoorweginfrastructuur.
- Het leiden van het verkeer over de hoofdspoorweginfrastructuur.