Wat wij doen : Spooronderhoud
Het spoor moet in optimale conditie zijn. En dat vraagt veel onderhoud. ProRail besteedt het onderhoud van het spoor uit aan erkende spooraannemers. Zij inspecteren de kwaliteit van de rails, de wissels en de ballast.
Inspecties
Een deel van de uitgevoerde inspecties is geautomatiseerd. Op basis van nauwkeurige meetgegevens wordt het onderhoud op tijd ingepland. Wij maken gebruik van de volgende inspectiemiddelen:
- Zeven videoschouwtreinen maken al rijdend opnames van het spoor en de wissels.
- Wisselinspectievoertuigen meten de kwaliteit van wissels. We analyseren deze gegevens direct ‘aan boord’ voor een actueel beeld.
- Drones worden ingezet om de wisselverwarming te controleren.
- Speciale software voorspelt het gedrag van het spoor. Dit maakt het makkelijker om op tijd het juiste onderhoud uit te voeren.
Slijpen van het spoor
Alle spoor wordt één keer per jaar geslepen door een slijptrein. Zo’n trein rijdt stapvoets over het spoor, waarbij de trein 0,2 tot 0,5 millimeter van het spoor afslijpt. De vorm van spoorstaven wordt zo hersteld en oneffenheden verdwijnen. Slijptreinen rijden vooral ’s nachts om de dienstregeling zo min mogelijk te verstoren.
Frezen van het spoor
In enkele spoortunnels kunnen we het spoor niet slijpen. Dat komt omdat er in die tunnels gevoelige brandinstallaties zijn die last kunnen krijgen van vonken en stof. Het spoor in de tunnels van Schiphol, Willemspoor, Best en Delft wordt daarom gefreesd. Net als slijpen is frezen een methode om schades uit het spoor te verwijderen. Bij frezen kan tot wel 3 millimeter verwijderd worden.
Baanstabiliteit
Het aantal reizigers en goederen over het spoor groeit. In de toekomst verwachten we meer, snellere, langere en zwaardere treinen. Om deze groei mogelijk te maken, is een stabiele spoordijk van groot belang. Bij baanstabiliteit gaat het er over of de ondergrond van deze spoordijken stabiel genoeg is om het toenemende treinverkeer te dragen.
Lees meer over baanstabiliteit Lees meer over baanstabiliteit