: GSM-R
Het Nederlandse spoor is in ontwikkeling. Er gaan meer treinen rijden en beveiligingssystemen worden vernieuwd. Om treinverkeer mogelijk te maken wordt GSM-R als communicatienetwerk gebruikt. Dit communicatienetwerk, eigendom van ProRail, zorgt voor veiligheidscommunicatie tussen machinist en de verkeersleiding.
- Startdatum
- 2022
- Einddatum
- 2026
Netwerk optimaliseren
Daarnaast gebruiken we het netwerk voor onder andere monitoring van infrastructuur zoals wissels, maar ook voor de aansturing van de vertrekborden op de perrons. Om het netwerk te optimaliseren en de dekking te verbeteren is het nodig meer zendmasten te bouwen langs het spoor. Landelijk gezien vernieuwen we de komende twee jaar ongeveer 300 bestaande opstelpunten en plaatsen er nog zo’n 70 masten bij.
Locatiekeuze
ProRail zoekt eerst naar bestaande masten van andere providers óf naar mogelijke hoge gebouwen waar de zendapparatuur geplaatst kan worden. Indien deze beschikbaar zijn kan ProRail een verzoek doen om de apparatuur bij te plaatsen. Als bijplaatsen van apparatuur niet kan, blijft alleen de mogelijkheid over voor de plaatsing van een nieuwe mast.
Voor het bepalen van een mogelijke nieuwbouwlocaties zoekt ProRail eerst naar ruimte binnen het eigen grondbezit. Daarnaast wordt gekeken naar mogelijke locaties op openbaar terrein zoals gemeentegrond of grond van andere overheidsinstanties.
Eigen netwerk
ProRail maakt gebruik van een eigen netwerk voor mobiele communicatie. Dit netwerk, dat bestaat uit masten en andere opstelpunten langs het spoor, biedt radiodekking langs alle spoortrajecten voor de communicatie tussen railverkeersleiding en machinisten, maar ook voor bijvoorbeeld het monitoren van infrastructuur (zoals de wissels) en de treinbeveiliging. De aansturing van de vertrekborden op een station verloopt ook via dit netwerk.