Storingen op het spoor : De trein strandt, wat dan?

“Beste reizigers. U merkt het: we staan stil. Deze trein rijdt voor nu niet verder. We proberen een oplossing te vinden.” Dat is geen fijne mededeling om te horen als je in de trein zit. Zeker niet als dan ook nog de airco uitvalt en het erg warm wordt of juist steeds kouder. We begrijpen dat je zo snel mogelijk uit de trein wilt. In dit artikel lees je welke acties er worden ondernomen om jou zo snel mogelijk weer op pad te krijgen.

Veel mogelijke oorzaken

Dat een trein strandt kan veel oorzaken hebben. Zo kan er een aanrijding zijn gebeurd of er is iets met de bovenleiding, er kan een stroomstoring zijn of de trein is defect.

Pieter van Slooten, regiomanager Incidentenbestrijding bij ProRail, neemt ons mee door de stappen die worden gezet als een trein stil komt te staan. “Als de trein niet meer verder kan, meldt de machinist dit direct aan de treindienstleider,” legt hij uit. “De treindienstleider probeert er achter te komen wat er precies aan de hand is. Vaak is er nog niet veel te zeggen over de oorzaak.” De treindienstleider meldt de gestrande trein aan de Meldkamer Spoor. De collega’s daar zorgen dat ze een beeld krijgen van waar de trein staat en hoe die daar weg kan komen.

Lees meer over Meldkamer Spoor Lees meer over Meldkamer Spoor

Oplossingen

In veruit de meeste gevallen gaat de trein zelf weer verder nadat die gestrand is. Dat blijkt uit cijfers die we hebben van het aantal geëvacueerde reizigers. Van de oplossingen bij een gestrande trein staat evacueren naar een andere trein op twee. Het derde meest voorkomende middel is dat reizigers onder begeleiding van incidentenbestrijders naar een veilige plek worden gebracht, bijvoorbeeld een perron. De twee minst voorkomende evacuatiemiddelen zijn per bus en de sleeptrein: een trein die de gestrande trein wegsleept.

Beste scenario: de trein rijdt weer

Naar een gestrande trein gaan zo’n vijf a zes mensen van de Incidentenbestrijding. Het streven is dat er binnen een uur een algemeen leider, ploegleider en een aantal ploegleden zijn. Het hangt er vanaf hoeveel mensen er in de trein zitten of er wordt opgeschaald. De algemeen leider coördineert het hele incident en houdt in de gaten hoe de situatie is. De ploegleider maakt het werkplan. Die brengt in kaart hoe er geëvacueerd gaat worden. 

Het liefst willen we dat de trein weer gaat rijden. Daar doet de vervoerder alles aan en die blijft dat ook de hele tijd proberen. “Het gebeurt ook dat de trein op een gegeven moment weer werkt,” zegt Pieter. “Dan zijn we een kwartiertje onderweg en kunnen we weer terug, want het is opgelost. Dat is hartstikke mooi natuurlijk.”

Evacuaties

Als de trein echt niet meer verder kan zijn er nog drie opties. Er komt een evacuatietrein: “Een evacuatietrein komt meestal parallel aan de trein te staan. Met loopplanken brengen we de reizigers van de ene naar de andere trein.” Of er komt een sleeptrein en het is ook mogelijk dat er bussen worden ingezet. “Die laatste optie kost de meeste tijd. Er moet plek worden gevonden voor de bussen. De bussen moeten in de buurt van de trein kunnen komen. De reizigers moeten naar de bussen kunnen. Soms halen we daarvoor een stuk hek uit een hekwerk. Alles om iedereen veilig thuis te krijgen.”

Wat ook nog kan: er is een perron in de buurt en daar kunnen de reizigers op een veilige manier naartoe worden gebracht. Elk scenario vraagt een andere aanpak en tijd. Bij extreme weersomstandigheden wordt er door de incidentenbestrijders sneller gereden. Als het heel heet is hebben zij altijd water bij zich. Bij kou helaas geen warme chocolademelk.

Zomaar de trein uitstappen op het spoor is levensgevaarlijk.

Pieter van Slooten regiomanager Incidentenbestrijding bij ProRail

Stap niet zelf uit de trein

We begrijpen heus dat je zo snel mogelijk de trein uit wilt, maar doe dat niet zomaar zelf. “Volg altijd de adviezen op van het treinpersoneel,” benadrukt Pieter. “Zij weten wat er wel en niet kan en als je je niet goed begint te voelen of het gaat niet meer, laat dat dan ook aan hen weten. Zij kunnen daar op inspelen.” Het treinpersoneel kan ervoor zorgen dat er geen treinen meer rijden op het spoor naast het spoor van de trein. Als je op eigen houtje uitstapt kan er een trein met 120 kilometer per uur voorbij komen met alle gevolgen van dien. “Zomaar de trein uitstappen op het spoor is levensgevaarlijk.”

Als Pieter wordt gevraagd naar het gekste dat hij heeft meegemaakt tijdens een evacuatie kan hij niet echt iets noemen. “Wat me wel opvalt is hoe verschillend mensen reageren op een evacuatie. De één is heel dankbaar en de ander is behoorlijk gepikeerd over het hele gebeuren. Oh ja, en we zien ook steeds meer vloggers. Dan worden we weer gefilmd. We filmen zelf ook veel. Die filmpjes kijken we terug en dan evalueren wat er wel en niet goed ging tijdens de evacuatie.”

Incidentenbestrijding

De Incidentenbestrijding (ICB) van ProRail komt in actie bij incidenten op het spoor. Onze ICB’ers zorgen ervoor dat het spoor na een incident zo snel mogelijk wordt vrijgemaakt. ICB beschikt over speciaal uitgeruste voertuigen, waarmee zij op moeilijk bereikbare plekken op het spoor kunnen komen. Ook zijn ze getraind in de omgang met gevaarlijke stoffen.

Lees meer over ICB Lees meer over ICB

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers