Kan ProRail goederenvervoerders aanspreken op trillingen?
Veelgestelde vraag
Nee, dat kan niet,. Er is geen wetgeving voor trillinghinder. Daar kan ProRail vervoerders dus ook niet op aanspreken.
Veiligheid
We kunnen daarom bijvoorbeeld niet zeggen dat goederentreinen bijvoorbeeld meer overdag moeten rijden, in plaats van ’s nachts. Als spoorbeheerder kunnen wij alleen ingrijpen als de veiligheid op het spoor in gevaar is. Of als de wettelijke geluidproductieplafonds (gpp’s) dreigen te worden overschreden.
Brieven naar gemeenten
ProRail heeft sinds 2015 wel ruim 100 brieven gestuurd om gemeenten te waarschuwen dat zij maatregelen moeten nemen om nieuwe huizen langs het spoor te beschermen tegen trillingen door treinverkeer. Met wisselend resultaat. In dit nieuwsbericht lees je er alles over.
Of zocht je een naar een antwoord op deze vraag?
- Hoe hard mag een goederentrein rijden?
- Wat is dat piepende geluid als er een trein door een bocht rijdt?
- Mag ik nog wel over een openbare onbeveiligde overweg (NABO) rijden?
- Waar kan ik terecht om een oplossing voor een particuliere NABO te bespreken?
- Wat doet ProRail eraan om het sluiten van een onbeveiligde overweg (NABO) te versnellen?
- Waarom sluit ProRail niet alle NABO's direct af?
- Wat is het verschil tussen een openbare en een particuliere overweg (NABO)?
- Waarom wil ProRail van alle overwegen af?
- Wat is de rol van IenW in het programma NABO?
- Wat is de rol van ProRail in het programma NABO?
- Wat is het programma NABO?
- Welke stappen zet ProRail om het MJPG in mijn gemeente uit te voeren?