Wanneer kan ProRail maatregelen nemen bij trillinghinder?
Veelgestelde vraag
Er is geen wetgeving of beleidsregel voor trillingen. Wanneer er een melding binnenkomt, bekijkt ProRail eerst of deze gegrond is.
Daarna kijken we, samen met de onderhoudsaannemer, naar het spoor. Voldoet het aan de gestelde eisen en kunnen we de situatie verbeteren? Is de veiligheid van het spoor in gevaar of is er achterstallig onderhoud? Dan kunnen we onderhoudsmaatregelen treffen. Wat kapot is, wordt gemaakt. Meestal verdwijnt de trillingshinder dan deels, maar hopelijk helemaal.
Trillingen kunnen ook komen door de treinen van vervoerders. Treinen met vierkante wielen of zwaarbeladen treinen kunnen meer trillingen geven. ProRail kan daar echter niets aan doen. Zolang vervoerders zich houden aan de ‘gebruiksregels’ van het spoor, valt dat niet te voorkomen. Bovendien is ProRail geen handhavende instantie. Waar mogelijk, stimuleren we vervoerders om rekening te houden met eventuele trillingshinder door hun treinen.
Of zocht je een naar een antwoord op deze vraag?
- Kan ProRail goederenvervoerders aanspreken op trillingen?
- Hoe hard mag een goederentrein rijden?
- Mag ik nog wel over een openbare onbeveiligde overweg (NABO) rijden?
- Waar kan ik terecht om een oplossing voor een particuliere NABO te bespreken?
- Wat doet ProRail eraan om het sluiten van een onbeveiligde overweg (NABO) te versnellen?
- Waarom sluit ProRail niet alle NABO's direct af?
- Wat is het verschil tussen een openbare en een particuliere overweg (NABO)?
- Waarom wil ProRail van alle overwegen af?
- Wat is de rol van IenW in het programma NABO?
- Wat is de rol van ProRail in het programma NABO?
- Wat is het programma NABO?
- Wat zijn specifieke maatregelen binnen LVO?