Driebergen-Zeist : Nieuw OV-knooppunt (Project gerealiseerd)

Files bij de spoorovergang, overvolle fietsstallingen en een te kort aan parkeerplekken. Dat waren belangrijke redenen om het stationsgebied Driebergen-Zeist flink aan te pakken. De Hoofdstraat loopt nu via een onderdoorgang voor het verkeer onder het spoor door. Het stationsgebied van Driebergen-Zeist is een compacte OV-knoop geworden, waar al het verkeer goed doorstroomt.

Locatie
Driebergen-Zeist
Startdatum
2017
Einddatum
2021

Drie jaar bouwen in zes minuten

Met de heugelijke mijlpaal van de oplevering op 31 maart 2020 is het project Driebergen-Zeist definitief afgerond. Helaas hebben we een feestelijke opening tot twee keer toe moeten annuleren vanwege Covid-19. Het station is prachtig geworden. In deze video is drie jaar intensief bouwen in zes minuten terug te zien.

Bekijk: Drie jaar bouwen aan landgoedstation Driebergen-Zeist

Nieuw station

Er is een nieuw station, met een nieuw busstation én een nieuwe parkeergarage met ongeveer 600 parkeerplaatsen. Ook aan de fietsers werd gedacht. Onder het station is nu een fietsenstalling waar fietsers droog en veilig hun fiets kunnen parkeren. Bovendien hebben de fietsers hun eigen fietsroute waardoor ze veilig het stationsgebied kunnen doorkruisen.

De Hoofdstraat is verbreed en gaat onder de sporen door. Daarmee behoort het  fileprobleem tot het verleden. De spoorwegovergang in de Odijkerweg is opgeheven.

  • Het nieuwe OV-knooppunt van bovenaf (impressie)
    Het nieuwe OV-knooppunt van bovenaf (impressie)
  • Onder de sporen (impressie)
    Onder de sporen (impressie)
  • Stationsgebied van bovenaf (impressie)
    Stationsgebied van bovenaf (impressie)
  • Fietspad onder het spoor (impressie)
    Fietspad onder het spoor (impressie)
  • Nieuwe perrons (impressie)
    Nieuwe perrons (impressie)

Stationsplein ónder de sporen

In de nieuwe situatie loopt het stationsplein onder de sporen door. Dat betekent: geen onveilige situaties meer waarbij voetgangers over het spoor rennen om hun trein te halen.

Het aantal sporen is uitgebreid van drie naar vier. Bovendien gebruiken langsrijdende intercity’s zoveel mogelijk de buitenste sporen. Zodat ze niet meer vlak langs de wachtende reizigers razen. In het midden is één breed perron waar alleen de sprinters stoppen. En intercity’s halen de stoptreinen gewoon in dankzij een nieuw keerspoor.

Duurzaam

Het nieuwe station moest zoveel mogelijk energieneutraal worden. Daarom zijn de perronkappen voorzien van zonnepanelen. De bomen rondom het station zijn waar mogelijk verplaatst of gecompenseerd door het planten van nieuwe bomen. Het station Driebergen-Zeist is bovendien een belangrijke entree tot het Nationaal park Utrechtse Heuvelrug en van ‘De Stichtse Lustwarande’.

Meer treinen

Het project Driebergen-Zeist is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. Op het traject Schiphol - Utrecht - Nijmegen maken we het mogelijk dat er meer treinen kunnen rijden. Daarmee komen we dichterbij ons doel; spoorboekloos reizen.

Lees meer over dit programma

Samenwerken

ProRail heeft aan station Driebergen-Zeist gewerkt in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Utrecht, de gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Zeist. In 2017 zijn we begonnen met de bouw, en in 2021 is het station helemaal vernieuwd.

Nieuws over dit project

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers