Programma Hoogfrequent Spoorvervoer : Schiphol - Amsterdam - Almere - Lelystad
Steeds meer mensen pakken de trein tussen Schiphol en Lelystad. Daarom passen we het spoor aan op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad. Als we dat niet doen, ontstaan er – net als op de weg – flinke files.
- Startdatum
- 2020
- Einddatum
- 2028
Snelle verbinding
Om alle reizigers op tijd naar hun bestemming te brengen, moeten er dus meer treinen kunnen rijden. Daarom heeft de overheid ProRail gevraagd de spoorlijn tussen Schiphol en Lelystad om te bouwen tot een moderne 'spoorsnelweg', met ruimte voor meer treinverkeer.
De toekomst
Dit programma is onderdeel van het overkoepelende Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Hierin werkt ProRail samen met vervoerders aan meer reizigerstreinen op de drukste trajecten. Zo koppelen we steden beter aan elkaar, de Randstad beter aan de rest van het land én Nederland aan de rest van Europa.
Kilometers geluidsschermen
Het spoor aanpassen tussen Schiphol en Lelystad is een hele klus. Dat doen we daarom in fases. De eerste fase is inmiddels afgerond. Het resultaat? Een verdubbeling van de sporen tussen Schiphol en Duivendrecht, kilometers geluidsschermen én een aantal keersporen in Almere.
Tussen Schiphol en Lelystad rijden nu twaalf treinen per uur. Een eerste stap naar ‘spoorboekloos reizen’, het uiteindelijke doel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer.
Nieuw beveiligingssysteem
De overheid wil op de lijn Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad (SAAL) meer treinverkeer mogelijk maken. Hiervoor is een nieuw beveiligingssysteem (ERTMS) noodzakelijk. Ook de service- en opstelcapaciteit van het opstelterrein in Lelystad moet worden uitgebreid.
Door de toename van het treinverkeer krijgt het emplacement in Lelystad te maken met meer materieel, een drukkere dienstregeling en kortere servicetijden. Daar worden treinen snel en grondig onderhouden om de volgende dag weer pico bello te kunnen worden ingezet.