Nijmegen : Uitbreiding station Nijmegen
Steeds meer reizigers maken gebruik van station Nijmegen. En die groei zet in de toekomst door. ProRail past samen met de betrokken partners het station en het spoor in Nijmegen aan. Hiermee zijn we voorbereid op een toekomst met meer treinen die sneller kunnen rijden. Met voor de reiziger minder wacht- én reistijd.
- Locatie
- Nijmegen
- Programma
- Hoogfrequent Spoorvervoer
- Startdatum
- 2019
- Einddatum
- 2028
Aanpassingen in Nijmegen
Op het station van Nijmegen bouwen we een tweede eilandperron met alle voorzieningen. En met een perronkap die aansluit bij het monumentale karakter van het station. De reizigerstunnel wordt helemaal vernieuwd en doorgetrokken. Daardoor is het mogelijk om aan de westzijde van Nijmegen een nieuwe, volwaardige toegang tot het station te maken. De nieuwe (rol)trappen en liften naar de perrons geven ruimte aan meer reizigers.
Door het aanpassen van sporen en wissels tussen het station en de Waal kunnen treinen met een hogere snelheid binnenkomen en vertrekken op station Nijmegen. Hiermee maken we de dienstregeling betrouwbaarder. Het opstelterrein nabij Wolfskuil richten we in om daar dag en nacht treinen te parkeren en van binnen schoon te maken.
Tegelijkertijd met dit project voeren we ook groot onderhoud uit aan de monumentale gietijzeren perronkappen op station Nijmegen. Door werk te combineren beperken we de hinder voor reizigers
Op de kaart
Wil je weten wat we op welke plek gaan doen? Bekijk dan de online kaart met informatie. Hij is ook in het Engels.
Bekijk de kaart →
Planning
Aannemer Dura Vermeer gaat het project de komende jaren uitvoeren. De voorbereidende werkzaamheden starten in het voorjaar van 2024. In 2025 starten de zichtbare werkzaamheden buiten en het project moet in 2028 klaar zijn.
Ontwikkeling stationsgebied
Het stationsgebied van Nijmegen ondergaat de komende jaren een ware metamorfose. Het Rijk, provincie Gelderland, gemeente Nijmegen, ProRail en NS werken hier samen. Het gebied wordt een plek waar reizen, wonen, werken, winkelen en recreëren samenkomen. Met meer ruimte voor treinen en reizigers, een nieuwe westentree en een vernieuwd stationsgebouw. En aan de centrumzijde betere voorzieningen voor buspassagiers, fietsers en een logischer indeling voor verkeersdeelnemers. Ook komen er in het gebied 2000 nieuwe woningen.
Meer informatie
Bekijk de infographic (pdf) Bekijk de infographic (pdf)
Take a look at the infographic (pdf) Take a look at the infographic (pdf)
Gemeente Nijmegen – dossier stationsgebied Gemeente Nijmegen – dossier stationsgebied
Tracéwetprocedure Tracéwetprocedure
Een duurzaam station (interview) Een duurzaam station (interview)
Nadeelcompensatie en schade Nadeelcompensatie en schade
Restauratie en renovatie perronkappen Restauratie en renovatie perronkappen
Presentatie informatieavond Ridderspoor (pdf) Presentatie informatieavond Ridderspoor (pdf)
Vragen en antwoorden informatiebijeenkomst (pdf) Vragen en antwoorden informatiebijeenkomst (pdf)
Elke tien minuten
Station Nijmegen ligt aan het drukke traject Schiphol – Utrecht – Nijmegen (SUN). Hier werkt ProRail aan het landelijke Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. In 2028 kunnen reizigers elke tien minuten een trein nemen, die ook nog eens sneller rijdt. Tegelijkertijd blijft er ruimte voor goederenvervoer.
In samenwerking met
Nieuws over dit project
-
Kap- en snoeiwerk westzijde station Nijmegen
19 december 2024
-
Voorbereidingen landschapsplan Wolfskuil Nijmegen
28 augustus 2024
-
Tijdelijk wolkendak op station Nijmegen
10 juni 2024