Weesp : Geen extra sporen, wel geluidscherm

Weesp is een belangrijk knooppunt. Het ligt op het drukke traject Schiphol – Lelystad. Een belangrijke verbinding tussen bedrijven, universiteiten en evenemententerreinen, die misschien in de toekomst ook twee luchthavens verbindt: Schiphol en Lelystad. Het spoor bij Weesp wordt de komende jaren drukker. Daarom passen we het aan, met oog voor de omgeving.

Locatie
Weesp
Startdatum
2019
Einddatum
2029

Extra treinen

ProRail heeft onderzocht of het spoor bij Weesp kon worden uitgebreid met twee extra sporen. Uit het onderzoek is gebleken dat de dienstregeling voor Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad, zoals beoogd in 2013, niet maakbaar is.

In september 2020 heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in gezamenlijkheid met betrokken partijen (MRA, Gemeente, NS en ProRail) een besluit genomen over een dienstregelingsmodel dat wel maakbaar is en aansluit bij de ambitie om hoogfrequent treinen te rijden op de SAAL-corridor.

 

  • Werkzaamheden bij Weesp
    Werkzaamheden bij Weesp
  • Werkzaamheden bij Weesp
    Werkzaamheden bij Weesp
  • Werkzaamheden bij Weesp
    Werkzaamheden bij Weesp
  • Werkzaamheden bij Weesp
    Werkzaamheden bij Weesp

Korter achter elkaar

Hierdoor is vanaf 2029 een hoogfrequente Sprinterbediening tussen Flevoland, het Gooi en Amsterdam Centraal mogelijk en kunnen er acht Intercity's rijden tussen Flevoland en de Zuidtak. Sprinters hoeven hierdoor niet ingehaald te worden door passerende Intercity’s en daarmee is de spooruitbreiding bij Weesp niet meer nodig. Om treinen op de SAAL-corridor korter achter elkaar te kunnen laten rijden, wordt eveneens het nieuwe treinbeveiligingssysteem ERTMS ingevoerd.

Ook heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met de regio afspraken gemaakt om gezamenlijk bij te dragen aan maatregelen voor de geluidshinder langs het spoor aan de noordzijde in Weesp.

Meer treinen

De werkzaamheden bij Weesp zijn noodzakelijk voor het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer op de corridor Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (SAAL). Het aantal reizigers op dit traject groeit. En dus moeten er meer treinen kunnen rijden. ProRail bouwt de spoorlijn tussen Schiphol en Lelystad daarom om tot moderne 'spoorsnelweg'. 

Lees meer over dit programma

Geluidscherm

Het project Geluidscherm Leeuwenveld/Bloemendalerpolder, onderdeel van het programma PHS SAAL, koerst op een projectbeslissing in het najaar van 2021. Daarna kan de realisatie opgestart worden en zal een aannemer gevraagd worden de bouw te gaan voorbereiden. Naar verwachting gaat dan het tweede kwartaal van 2023 de eerste spade de grond in. Medio 2024 kan dan scherm staan.

Klik hier voor een grotere weergave van de globale planning.

Planning op hoofdlijnen
Planning op hoofdlijnen

Nieuws over dit project

Meer nieuws

Gerelateerde projecten

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers