Wat wij doen : Goederenvervoer per spoor
Het spoor verbindt mensen met hun woon- en werkplek. Steden met andere steden. Maar het spoor verbindt ook onze havens met de industriële centra in Europa. Het vervoeren van goederen per spoor heeft veel voordelen: het is veilig, duurzaam en snel.
Goede aansluiting
Er gaan veel goederen over het Nederlandse spoor. Een groot deel gaat de grens over, naar diverse bestemmingen in Europa. Dat vraagt om voldoende ruimte op het spoor – die verdeelt ProRail. Maar het vraagt ook om een goede aansluiting van het spoor op de havens en andere industriële centra. Daarnaast moet het spoor goed ‘intakken’ op het Europese netwerk van goederensporen. ProRail werkt daar hard aan. Samen met partijen als de havens, vervoerders, terminals en verladers. Zo dragen wij bij aan een economie die duurzaam kan groeien.
Milieueffecten
Omwonenden van het spoor kunnen last hebben van geluid of trillingen van passerende goederentreinen. Voor de beheersing van geluidshinder bestaan veel regels. Die zijn opgenomen in Europese en Nederlandse wetgeving. Voor trillingshinder is dat veel minder het geval. Daarom werkt de Rijksoverheid aan een gerichte aanpak. Dat doet het Rijk in samenwerking met stakeholders, waaronder ProRail.
Onderwerpen
Jaarrapport
In een jaarrapport geeft ProRail inzicht in de ontwikkelingen op het gebied van spoorgoederenvervoer. Het is gebaseerd op de data die wij verzamelen. Dit wordt vergeleken met de data van het jaar daarvoor.
Vijf vragen aan
Vijf vragen, vijf antwoorden. Voor deze serie gingen we op bezoek bij mensen die ons meer kunnen vertellen over spoorgoederenvervoer: de voordelen, het belang, de veiligheid, het ongemak en het in goede banen leiden ervan.
Veelgestelde vragen
Contact
Ben je vervoerder, en wil je contact met ProRail over goederenvervoer? Dat kan via onze accountteams. Reizigers en omwonenden van het spoor kunnen hier terecht.
Nieuws over spoorgoederenvervoer
-
ProRail zet volop in op verbeteringen aan de Rotterdamse haven
15 juli 2024
-
Jaarrapport spoorgoederenvervoer gepubliceerd
12 maart 2024
-
Pernis buiten gebruik voor rangeren met gevaarlijke stoffen
26 januari 2024