Wat wij doen : Spoorvernieuwing
In Nederland reizen steeds meer mensen met de trein. En meer en meer goederen worden over het spoor vervoerd. Deze groei zet in de toekomst door. En daar hebben we beter spoor en grotere stations voor nodig.
Vernieuwen
Samen met erkende spooraannemers onderhouden en vernieuwen wij daarom continu spoor, wissels en stations. Technische innovaties maken onze werkzaamheden steeds efficiënter, veiliger en sneller.
Wissels
Dankzij wissels kunnen treinen van spoor veranderen. In het Nederlandse spoornetwerk liggen er ongeveer 7000. Wissels zijn storingsgevoelig en duur: ze kosten zo’n 500.000 euro. Daarom geeft ProRail extra prioriteit aan goed preventief onderhoud. Veel wissels zijn uitgerust met een slim meetsysteem: gaat de wissel zwaarder lopen? Dan wordt direct actie ondernomen.
Wordt er nieuw spoor aangelegd, bijvoorbeeld rond verbouwde stations? Dan bepalen we in goed overleg met de vervoerders waar de wissels het beste neergelegd kunnen worden. In sommige gevallen kiezen we voor wissels die met hogere snelheid te passeren zijn, waardoor er meer treinen sneller bij het station kunnen stoppen. Dat betekent soms ook dat we met minder wissels afkunnen.
Lees meer over minder wissels Lees meer over minder wissels
Duurzame dwarsliggers
Dwarsliggers die duurzaam zijn, bij de productie minder CO2 uitstoten dan de huidige betonnen dwarsliggers en die minder geluid en trillingen veroorzaken. Dat is waar ProRail naar op zoek is. Daarom testen we vier nieuwe soorten in een proeftuin bij Zwolle, op een stuk spoor waar gewoon treinen rijden.
Bovenleiding vervangen
De bovenleiding voorziet treinen van elektriciteit. Bovenleidingen worden van tijd tot tijd vervangen. Zo voorkomen we dat er door slijtage een breuk in de bovenleiding komt.
Stations
ProRail bouwt nieuwe stations en verbouwt bestaande stations. Dat doen we om ruimte te maken voor meer treinverkeer en meer reizigers. Niet alle stations zijn tegen die groei opgewassen. Onze nieuwe en aangepaste stations voldoen aan de eisen van nu en van de toekomst.
Bij de bouw en inrichting van stations letten we op méér dan alleen capaciteit. Elke reiziger moet zich er makkelijk kunnen bewegen, de weg vinden en aangenaam kunnen verblijven. Daarnaast zorgt ProRail voor de bouw en het beheer van faciliteiten als bewegwijzering, liften, roltrappen, hellingbanen en prettige wachtruimtes.
Gevolgen voor treinverkeer
De vernieuwing van het spoor kan hinder veroorzaken voor vervoerders, reizigers en verladers. Dan hebben we meerdere sporen nodig om ons werk goed en veilig uit te voeren.
We beperken de overlast zoveel mogelijk. Door bijvoorbeeld zoveel mogelijk ’s nachts te werken. Toch werken we ook regelmatig overdag aan het spoor. In overleg met vervoerders wordt dit werk met name in het weekend en in vakantieperiodes gepland.
Vernieuwing doen we samen
Het spoor vernieuwen doen we niet alleen. We werken samen met aannemers, ingenieursbureaus, de vervoerders, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat en lokale overheden. Ook betrekken we consumentenorganisaties. Dat is afgesproken in het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov).