Programma : Innovatieagenda Bronaanpak Spoortrillingen
Rond het spoor zijn soms trillingen voelbaar. Die kunnen overlast veroorzaken. Daar krijgt ProRail veel meldingen van. Om deze overlast aan te pakken, onderzoekt ProRail in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat welke maatregelen de spoortrillingen bij de bron kunnen verminderen.
- Startdatum
- 2021
- Einddatum
- 2026
Overlast beperken
Voor dat onderzoek hebben we een programma opgezet: de Innovatieagenda Bronaanpak Spoortrillingen (IBS). In de IBS werken we dus hard aan betaalbare oplossingen om de overlast van spoortrillingen te beperken. Hoe we dat doen, lees je hier.
De Innovatieagenda Bronaanpak Spoortrillingen bestaat uit enkele hoofdonderdelen: het ontwikkelen van kennis (STEM) en het doen van praktijkproeven (pilots). Op die manier kunnen we ontdekken welke maatregelen betaalbaar en effectief zijn. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat investeert 20 miljoen euro in de IBS.
Onderzoek spoortrillingen
Het ontstaan van trillingen en het effect van maatregelen zijn moeilijk te voorspellen. Dat komt, doordat de soort bodem, het type trein, de belading van de trein en het spoor per situatie anders zijn. Daarom is er maatwerk nodig. STEM is de afkorting van Spoor Trillingen Emissie Model. Dit is een speciaal rekenmodel dat we ontwikkelen, om te kunnen begrijpen in welke situaties trillingen ontstaan. We doen gezamenlijk fundamenteel onderzoek met TU Delft, Deltares en TNO.
Praktijkproeven
We proberen verschillende maatregelen uit voor het beperken van spoortrillingen. De IBS richt zich de komende vier jaar op het testen van maatregelen aan treinen en sporen. Dit doen we met praktijkproeven. Met deze proeven testen we welke maatregelen wel en niet werken om de spoortrillingen te verminderen. We zijn gestart met beproeven van al bestaande spoorse componenten en data- en hinderanalyses.
Ook werken we samen met marktpartijen om potentiële innovaties te kunnen testen. Op verschillende plekken worden mogelijke oplossingen uitgeprobeerd, zodat we meer inzicht hebben in de oorzaken van en remedies voor het verminderen van trillingen.
Wat doen we nog meer?
Meldingen van overlast door spoortrillingen nemen we serieus. Daarom analyseerden we de klachten uit onze database met een uitgebreide data-analyse. We onderzochten de belangrijkste oorzaken voor overlast over de afgelopen jaren met het zogeheten Random Forest-model. Zo kregen we meer inzicht in de factoren die invloed hebben op de spoortrillingen. Uit de data- en hinderanalyse blijkt dat er inderdaad bepaalde situaties zijn die meer dan verwacht tot klachten leiden. Daar kunnen we de maatregelen die we ontwikkelen op aanpassen.
Europese samenwerking
ProRail neemt deel in het Europese research programma Europe’s Rail. In dit onderzoeksprogramma doen de de Europese spoorwegondernemingen en industrie onderzoek naar baanbrekende innovaties en vernieuwingen voor de railsector.
Trillingen
Rond het spoor zijn soms trillingen voelbaar. Van passerende treinen. Of van werkzaamheden aan het spoor of station. Die trillingen kunnen invloed hebben op mensen en op gebouwen. ProRail wil voor zijn omgeving een goede buur zijn. Dus nemen we de zorgen over trillingen van omwonenden serieus.
Nieuws over trillingen
-
Laatste promovendus gestart in onderzoek naar trillingen
3 oktober 2024
-
Meer inzicht in spoortrillingen door proef bij Deurne
6 maart 2024
-
Rekenmodel zorgt voor meer kennis van spoortrillingen
1 februari 2024
-
Eerste maatregelen Minder Hinder Pakket uitgevoerd
3 november 2023
-
ProRail test innovatieve ideeën tegen spoortrillingen
31 oktober 2023
-
Onderzoek naar effect spooronderhoud op spoortrillingen
17 juli 2023