Programma : Niet Actief Beveiligde Overwegen
In Nederland zijn Niet Actief Beveiligde Overwegen, kortweg NABO. Dit type overweg wordt niet afgesloten door middel van slagbomen. In 2018 startten ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met het zogenaamde NABO-programma. Daarin zijn 180 openbare en openbaar toegankelijke NABO opgenomen. Het streven is om in 2027 al deze NABO op het reizigersnet aan te pakken.
- Startdatum
- 2018
- Einddatum
- 2027
Een complexe opdracht
De onbeveiligde overwegen brengen gevaarlijke situaties met zich mee. Het NABO-programma had als doelstelling in 2023 alle 180 openbare en openbaar toegankelijke NABO te hebben aangepakt. Dat streven was ambitieus, gelet op de complexe verhoudingen rondom overwegen. Het aanpakken van NABO is lastiger gebleken dan ProRail in eerste instantie inschatte, onder meer door verschillen van inzicht tussen ProRail en belanghebbenden. Inmiddels heeft ProRail 145 NABO binnen het programma aangepakt.
Extra alert
NABO vind je vooral in gebieden waar relatief weinig mensen het spoor over hoeven te steken. Ze komen vaak voor op onverharde wegen en paden.
Dit type overweg is uitgerust met een Andreaskruis en waarschuwingsborden, maar ze worden niet actief beveiligd met spoorbomen, bellen en lichtsignalen. Gebruikers moeten op NABO dus extra alert zijn op naderende treinen. Op onbeveiligde overwegen vinden dagelijks bijna-ongelukken plaats. Jaarlijks vallen er gemiddeld twee doden.
Samen
ProRail werkt voor het opheffen van NABO samen met wegbeheerders (vaak gemeenten) en andere belanghebbende organisaties. We streven hierbij naar een gebiedsgerichte oplossing. Samen werken we aan het verbeteren van veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid. De kosten van de uitgevoerde maatregelen worden gedeeld tussen ProRail en de wegbeheerder.
Kaart NABO
Benieuwd waar de 180 NABO van het NABO-programma zich bevinden?
De ene NABO is de andere niet
Er zijn twee verschillende soorten NABO: openbare en niet openbare. Over beide soorten kan ProRail nooit eenzijdig een besluit nemen.
Bij een openbare overweg is het de wegbeheerder die besluit of de overweg opgeheven of aangepast wordt. De wegbeheerder is in de meeste gevallen de gemeente waarin de overweg ligt. Het opheffen of aanpassen van een niet openbare overweg kan alleen met de nadrukkelijke toestemming van de rechthebbende(n). Dit zijn vaak lange procedures. Omdat er soms sprake is van meerdere percelen waar recht van overpaden voor gelden.
Mogelijke maatregelen
ProRail wil de komende jaren alle onbeveiligde overgangen aanpakken. Dat kan op verschillende manieren:
- het opheffen van een overweg
- het opheffen met parallelweg
- het opheffen met een spoortrap
- het opheffen met een eenvoudige voetgangerstunnel
- het actief beveiligen van een overweg met bomen, bellen en lichtsignalen
In samenwerking met
Laatste nieuws over dit programma
-
Nieuw vlonderpad vervangt overweg in Enkhuizen
26 april 2024
-
Onbeveiligde overwegen verleden tijd in Hof van Twente
12 januari 2024
-
ProRail gaat NABO Lentsesteeg Rheden beveiligen
16 november 2023