Storingen op het spoor : Seinstoring
Seinen zijn een belangrijk onderdeel van de beveiliging van het Nederlandse spoor. Treinen mogen alleen rijden als het sein dat toestaat, of met toestemming van de verkeersleiding. Meestal is het sein dan groen of geel. Als het sein rood is, mag de trein er niet voorbijrijden.
Rood sein
Als er iets mis is in het systeem, springt een sein altijd op rood. Er is in dat geval sprake van een seinstoring. Een seinstoring kan verschillende oorzaken hebben:
- De verbinding of voeding van het sein is niet in orde.
- Een lamp in het sein is kapot.
- De verkeerleiding van ProRail kan de seinen in het gebied niet meer bedienen.
Wat betekent het voor het treinverkeer?
Bij een storing van één sein rijden de treinen op telefonische aanwijzing van de verkeersleiding voorbij het sein. De verkeersleiding bepaalt of het verantwoord is om de trein verder te laten rijden terwijl de storing wordt verholpen.
Een seinstoring in de buurt van een station en een parkeerplaats voor treinen kan wat langer duren. Daar liggen vaak wissels, waardoor de controle complexer is. Als de trein verder mag rijden, is dat vaak met beperkte snelheid. De machinist kan dan ingrijpen als het nodig is.
Grote gevolgen
Een storing aan meerdere seinen of in een heel gebied heeft vaak grote gevolgen. Er mogen pas weer treinen in dat gebied rijden als de oorzaak van de storing is gevonden.
Vanwege de veiligheid rijden er geen of minder treinen in dat gebied totdat de storing is verholpen. Dat kan de dienstregeling verstoren, waardoor meer treinen er last van krijgen. Het kost dan enige tijd om de dienstregeling weer helemaal op orde te krijgen.