Afsluiting Ring Amsterdam Zuid : Dit is waarom

De zuidkant van de ring Amsterdam acht dagen lang afsluiten. Daar moet je wel een heel goede reden voor hebben. Die hebben we dan ook: in augustus 2023 plaatsen we het dak voor de nieuwe stationspassage van Amsterdam Zuid. Bouwmanager Jeroen Monnik is er verantwoordelijk voor dat alles op maandagochtend 14 augustus weer rijdt.

Infrastructureel project

De geur van koffie vult de vergaderruimte als bouwmanager Openbaar Vervoer Terminal (OVT) van het project Zuidasdok Jeroen Monnik om 07.30 uur aanschuift voor het eerste overleg van de dag. In rap tempo bespreken de aanwezigen de voorbereidingsplanning voor de werkzaamheden waarvoor de A10 Zuid in augustus acht dagen lang dichtgaat.

Rond lunchtijd (en drie vergaderingen verder) weten we meer over Jeroens rol in het geheel. “Zonder mijn eigen OVT-team, mijn collega’s van Bouwcombinatie Nieuw-Zuid en al de werklui buiten krijg ik natuurlijk niets voor elkaar,” zegt hij. “Maar bij de uitvoering van deze klus ben ik namens de opdrachtgevers wel verantwoordelijk voor zo’n beetje alles.”

Uiteindelijk is het mijn pakkie-an dat alles op maandagochtend 14 augustus weer rijdt.

Jeroen Monnik bouwmanager bij ProRail

Zuidasdok

Monnik werkt vanuit ProRail voor Zuidasdok, het infrastructurele megaproject dat de vernieuwing van station Amsterdam Zuid omvat, en de verbreding en gedeeltelijke ondertunneling van de A10 Zuid. In augustus schuiven we twee reusachtige betonnen platen vanaf ons werkterrein aan de zuidkant van de ringweg naar hun definitieve plek: onder treinspoor 1 en de toekomstige treinsporen 5 en 6, en onder de A10.

Ze vormen delen van het dak van de extra stationspassage die Amsterdam Zuid krijgt: de Brittenpassage. Als deze twee dakdelen op hun plek liggen, kunnen we daaronder de Brittenpassage uitgraven. Het is een stevige opgave in een dichtbebouwd gebied waarin veel werkzaamheden tegelijkertijd plaatsvinden. “Afstemming is daarom cruciaal”, aldus Jeroen. “Na de werkzaamheden moeten we de A10 en de treinsporen immers weer netjes afleveren bij de beheerders Rijkswaterstaat en ProRail.”

Eén voor één schuiven

Monnik startte al direct na de werkzaamheden van vorig jaar zomer met de voorbereidingen. We plaatsten toen de steunpunten waarop nu de twee dakdelen komen te rusten. “We besloten al vroeg om de twee delen één voor één naar hun plek te duwen”, zegt Jeroen. “Samen wegen ze namelijk ruim 6.000.000 kilo. Dat is domweg te veel gewicht om ze ineens te verplaatsen.”

Ook over de Minerva reizigerspassage van station Amsterdam Zuid moest een dakdeel geschoven worden. Dat deden we in de nacht van 9 op 10 juni 2023. In onderstaande video zie je hoe we een 2 miljoen kilo wegend dakdeel zo’n 114 meter oostwaarts schuiven.

Bekijk: Inschuiven eerste dakdeel Minervapassage

Verbreden perron en slinger in de A10

Om de dakdelen naar hun plek te kunnen schuiven, graven we de A10 Zuid over zo’n 100 meter af. Dit biedt gelijk de kans om het zuidelijke treinperron (tussen spoor 1 en 2) te verbreden. Dat is geen overbodige luxe. De perrons zijn in de spits nu al overvol, en we verwachten een reizigersgroei van 80.000 per dag nu naar 250.000 in 2030. Het verbreden van het perron betekent ook dat Bouwcombinatie Nieuw-Zuid de A10 Zuid richting Utrecht ter hoogte van het station een stukje gaat opschuiven: vanaf de Parnassusweg tot aan de Beethovenstraat maakt de A10 in de toekomst een kleine ‘slinger’ naar rechts.

“Ook het treinspoor krijgt een lichte slinger”, zegt Jeroen. “De maatvoering van het spoorwerk is natuurlijk essentieel: waar komt de slinger precies en hoe passen we het perron, de bovenleidingen en beveiligingsinstallaties daarop aan? Verder is het voor de aannemer niet zo spannend of ze het spoor kaarsrecht of met een slinger terug moeten plaatsen. Ze hebben vaker met dit bijltje gehakt.”

Duizendknoop

Uit eerder onderzoek bleek in het talud een oude bekende te groeien: de Japanse duizendknoop. Deze hardnekkige, exotische plantensoort kan schade toebrengen aan straattegels, kabels en leidingen, en zelfs aan funderingen van huizen en civiele constructies. Voor Jeroen reden temeer om direct maatregelen te treffen.

Lees meer hierover Lees meer hierover

Tastbaar

Jeroen is verder druk met veel voorbereidend papierwerk: het maken van werkplannen, het updaten van planningen en het aanvragen van vergunningen. Het echte werk moet dan nog beginnen. “Ik sta dan de hele dag paraat”, zegt hij. En niet voor niets, zo bleek tijdens de werkzaamheden van vorig jaar. Toen kwam midden op het compacte werkterrein ineens ongewild groot materieel stil te staan - niet handig op een plek waar alles continu in beweging is en iedere vierkante meter telt. “We willen nu vier weken van tevoren klaar zijn met al het papierwerk, zodat we onze handen vrij hebben om te acteren op alles wat onverwacht op ons pad komt.”

En dan werkt Jeroen ook nog eens met een keiharde deadline: “Uiteindelijk is het mijn pakkie-an dat alles op maandagochtend 14 augustus weer rijdt. En dan bedoel ik zowel de treinen als het autoverkeer.” Je zou voor minder zenuwachtig kunnen worden. Zoniet Jeroen Monnik, hij wordt er juist enthousiast van: “Ik werk aan iets tastbaars: een stationspassage die het voor gebruikers en reizigers op station Amsterdam Zuid veel comfortabeler gaat maken.”

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers