Een verkenning : Het Eindhovense stationsgebied

Eindhoven, en de Brainportregio als geheel, is enorm in ontwikkeling. Dat zorgt voor meer bedrijvigheid en inwoners rondom het Eindhovense stationsgebied. ProRail en de gemeente Eindhoven onderzoeken momenteel welke mogelijke oplossingen er zijn om het station, het busstation en omgeving van het station mee te laten groeien met deze ontwikkelingen. Twee projectmanagers werken hiervoor intensief samen. We stellen ze graag voor.

Samenwerken

Jos van Kruisbergen (projectmanager ProRail) en Ron Nohlmans (projectmanager gemeente Eindhoven) werken samen in de zogenoemde MIRT-verkenning ov-knoop Brainport Eindhoven. Die MIRT-verkenning bestaat uit twee deelverkenningen: één voor de Spoorknoop Eindhoven (ProRail) en één voor de Multimodale Knoop (gemeente Eindhoven). Zij vertellen hieronder graag over hun werkzaamheden.

Jos van Kruisbergen

Jos is een ervaren projectmanager en heeft vooral veel enthousiasme voor grote infraprojecten. Voordat hij zes jaar geleden bij ProRail kwam werken, werkte hij 16 jaar bij Rijkswaterstaat. Hij was ook daar betrokken bij grote infrastructuurprojecten zowel in studiefase als in de bouwfase en leerde daar over samenwerking in en met de omgeving van een project.

Een goede buur

Eindhoven is geen onbekend terrein voor Jos. Zo was hij vanuit ProRail ook projectmanager bij de uitbreiding van het opstelterrein aan de oostzijde van het station.

“Tijdens dat project heb ik de omgeving en omwonenden al goed leren kennen” zegt Jos. “Toen en ook nu vind ik het erg belangrijk dat we ons als ProRail als een goede buur gedragen en in gesprek blijven met elkaar. Projecten als deze raken omwonenden direct. De ene ontwikkeling misschien meer dan de andere, maar als omwonende wil je weten wat er gaat gebeuren en of je kunt meedenken. Dat betekent voor mij dus goed kijken naar wat de specifieke omstandigheden en voorgeschiedenis zijn in een gebied. Met elkaar verkennen wat een passende oplossing is.” 

We zijn onderdeel van de MIRT-verkenning OV-knoop Brainport Eindhoven en daarmee zitten nu in de Verkenningsfase. In deze fase worden op hoofdlijnen het probleem én de mogelijke oplossingen in beeld gebracht. Alhoewel de oplossingen best abstract en zonder teveel detailontwerp worden gemaakt, zijn het soms juist details die de haalbaarheid van een oplossing bepalen. Zeker in een stedelijk gebied als het centrum van Eindhoven waar de ruimte schaars is. Daar kan een detail straks wel het verschil maken.

Jos zijn grootste uitdaging ligt in deze verkenningsfase dan ook in het vinden van de balans tussen hoofdlijnen en detail.

“Dat doen we door teamwork”, vertelt Jos. “Met de gemeente Eindhoven, maar ook met omwonenden en andere belanghebbenden. In een gebied met zoveel ontwikkelingen en nieuwe initiatieven is samenwerking het belangrijkst. Zeker waar spoor, station, busstation en omgeving bij elkaar komen, want alleen samen komen we erachter wat in deze fase belangrijk en maatgevend is. Daarom ben ik blij met de samenwerking met de projectmanager van de deelverkenning busstation Neckerspoel en alle mensen in onze projectteams zoals vakspecialisten, planologen, omgevingsmanagers enzovoort”, zegt Jos. “Het is toch de manier waarop we dit moeten doen: samen.” Ron Nohlmans, projectmanager bij gemeente Eindhoven, sluit zich bij deze mening aan.

Ron Nohlmans

Ron is projectmanager van MIRT-deelverkenning Multimodale Knoop bij gemeente Eindhoven. Maar Ron heeft ook iets met het spoor en dat komt de samenwerking zeker ten goede. Want Ron ergens een passie voor heeft, dan is het voor het spoor. Als kind waren modeltreinen een grote hobby.

Inzetten op openbaar vervoer

Ron heeft een passie voor het spoor. Het is dus niet gek dat hij zich nu als projectmanager bij de gemeente Eindhoven bezighoudt met alles rondom spoor en bereikbaarheid in Eindhoven en de regio.

“Ik ben al bij veel projecten betrokken geweest rondom mobiliteit en bereikbaarheid. Van het project Toekomstbeeld OV 2040 tot aan de internationale treinverbindingen vanuit Eindhoven. Voor mij was het dan ook meer dan logisch om ook aan deze opgave te werken”, legt Ron uit.  

De grootste uitdaging is volgens Ron om nog beter verbonden te zijn met de regio, de Randstad en het buitenland.

“Zo hebben zowel het station als het busstation een upgrade nodig en willen we nog meer inzetten op openbaar vervoer en fiets, waarmee we een goed alternatief bieden voor de auto. Met altijd als uitgangspunt dat de oplossingen niet alleen goed zijn voor de bereikbaarheid van de stad, maar de oplossingen ook de omgeving beter maken.”

Lees ook

Dit is een MIRT-verkenning Dit is een MIRT-verkenning

Bouwstenen van de MIRT-verkenning Bouwstenen van de MIRT-verkenning

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers