In 2024 : Meer bouwen, meer uitdagingen

In Nederland groeit de vraag naar duurzame mobiliteit. Elk jaar moeten we meer bouwen en meer onderhouden aan spoor en stations. Dit doen we om meer en beter treinverkeer mogelijk te maken. In 2024 werken we meer aan het spoor dan ooit tevoren. Extra werk betekent meer uitdagingen en toenemende hinder voor reizigers en omwonenden.

Meer werkzaamheden

We voeren steeds meer werkzaamheden uit en de komende jaren blijft dit groeien. Als spoorbeheerder doen we er samen met de aannemers en de vervoerders alles aan om de hinder voor reizigers en omwonenden zoveel mogelijk te beperken. Maar helemaal wegnemen kunnen we dit niet.

Het spoor groeit in een omgeving van krapte en schaarste, waardoor we met verschillende uitdagingen kampen. Hierdoor is het niet zeker of alle werkzaamheden volgens plan kunnen doorgaan. We stellen alles in het werk om al het werk uit te voeren. Want gaan werkzaamheden niet door, dan kan dat grote gevolgen hebben voor noodzakelijke capaciteitsuitbreiding in de toekomst. Dan staan reizigers over tien jaar op een overvol perron of in een propvolle trein.

Verder kijken dan vandaag

Onze aannemers werken dag in dag uit aan het spoor. Het hele jaar door. Ze doen dit om het reizen met de trein veilig en comfortabel te houden of om storingen te voorkomen of op te lossen. Maar we zijn er ook om verder te kijken dan vandaag en morgen. En om te zorgen voor meer duurzame mobiliteit in ons land. Want steeds meer mensen willen een plekje in de trein.

Grote projecten voeren we vaak in de weekenden of vakantieperiodes uit. Dit wordt vaak jaren van tevoren gepland. Maar we merken ook dat niet al dit werk meer in de weekenden en vakanties past. Daarom werken we ook steeds vaker overdag en buiten de vakanties.

Elk jaar moeten we meer bouwen en meer onderhouden aan spoor en stations
Elk jaar moeten we meer bouwen en meer onderhouden aan spoor en stations

Uitdagingen

We hebben niet alleen meer werkzaamheden dan ooit, maar ook meer uitdagingen. Zo is er een tekort aan technisch geschoold personeel. Dit zien we bij aannemers, ingenieursbureaus en bij onszelf. Hierdoor duurt het langer om een spoorwijziging te ontwerpen en duren werkzaamheden soms op het laatste moment langer omdat er bijvoorbeeld niet genoeg monteurs zijn. 

Ook (spoorse) materialen zijn schaars, bijvoorbeeld voor spoorstaven. Daarnaast is het krijgen van voldoende duurzaam materieel en materiaal een uitdaging. De combinatie met steeds strengere wet- en regelgeving maakt dat er nu veel uitdagingen bij elkaar komen. Daarbij staan veilig werken en duurzaamheid bij ProRail hoog in het vaandel. Werk voeren we alleen uit als we voldoen aan alle veiligheidseisen. Ook ligt onze ambitie op het gebied van duurzaamheid hoog. Dit is belangrijk, maar maakt de hele puzzel wel complexer.

Belangen afwegen

We zoeken continu naar oplossingen om de belangrijkste werkzaamheden zoveel mogelijk door te laten gaan. Dit doen we onder meer door kritisch te kijken naar hoe we al ons werk doen en te prioriteren. Zo vervangen we tijdens werkzaamheden soms niet de spoorstaven, omdat het op een andere plek belangrijker is om deze te vervangen. Ook hergebruiken we soms materiaal van een traject op een ander traject.

We kijken steeds of we het werk op een andere manier kunnen uitvoeren en innoveren samen met de markt. Veiligheid staat hierbij altijd voorop. We wegen continu de belangen af voor het treinverkeer in het hele land: wat moeten wij doen om het treinverkeer zo goed mogelijk te kunnen laten verlopen. Nu en in de toekomst.

Grote projecten

ProRail werkt dit jaar vaker en langer op verschillende plekken op en rond spoor en station. Dat doen we om het in een goede conditie te houden en om het klaar te maken voor de toekomst. Maar er liggen uitdagingen op de loer. Denk aan tekorten (materiaal en personeel) en de stikstofcrisis.

Bekijk de projecten Bekijk de projecten

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers