: Sleutelfiguren in PHS Den Bosch-Vught

Om de groei van het aantal treinreizigers en meer goederenvervoer mogelijk te maken, wordt de komende jaren flink gewerkt aan het spoor. Dat doen we in het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer op verschillende plekken in Nederland. Ook in 's Hertogenbosch en Vught. Rob Nawijn en Richard Bosch zijn daar verantwoordelijk voor de technische kant van het verhaal. Het zijn sleutelfiguren in het project. Wie zijn ze en wat beweegt ze?

Rolverdeling

Richard: ”Ik ben verantwoordelijk voor de technische inbreng op spoor gebied zoals spoor, bovenleiding, of treinbeveiliging. Ik ben het eerste aanspreekpunt binnen ons projectteam en heb een coördinerende rol bij de afstemming tussen de verschillende disciplines. In mijn rol moet ik bijvoorbeeld zorgen voor afstemming van het ontwerp met interne afdelingen binnen ProRail, zoals operatie, capaciteitsmanagement en verkeersleiding, en vervoerders. Ook houd ik de integraliteit in het oog.

Rob: “Ik begin waar spoor ophoudt. Ik ben technisch verantwoordelijk voor de baan en alles wat eronder en omheen zit. Ik heb ook veel contact met partijen om ons heen. Mijn rol zit er op als de aanbesteding gedaan is en het ontwerp door de aannemer verder is uitgewerkt. Ik vrees alleen dat ik het einde van het project niet meer bij ProRail ga halen, dan ben ik al met pensioen.”

Belangrijk

Richard: “Ik vind het belangrijk dat het ontwerp gedragen is. Ik wil de belangen van de ander snappen. Ik probeer daar rekening mee te houden. Daarom stem ik ook veel af. Ik probeer altijd het waarom te weten, om te kunnen beoordelen hoe belangrijk het daadwerkelijk is. Ik ben van nature nieuwsgierig, zowel naar belang van de ander maar ook hoe iets technisch zit.”

Rob: “Ik houd ervan om mijn ervaring nuttig in te zetten én het steeds iets beter te doen. Ik zie dat jongere engineers veel meer werken met systemen. Ik werk meer op gevoel en vertrouwen. Vertrouwen is voor mij een heel belangrijk woord. Dan kom je tot het beste resultaat. Ik begin met vertrouwen geven en zelf betrouwbaar zijn en bouw dit graag uit naar een langjarige werkrelatie. Ik zoek het algemene belang. In dit vak is het ook belangrijk om oog te houden voor elkaars belangen. Mijn ervaring is dat je elkaar altijd moet kunnen vinden als je eerlijk bent, ook over je beperkingen.”

Richard Bosch

"Ik ben technisch manager bij ProRail en trotse Tukker. Ik ben getrouwd en heb drie dochters, een dochter van vijftien en een tweeling van elf. Ik houd van hardlopen. Inmiddels ben ik dertien jaar in dienst bij ProRail en sinds 2017 ben ik betrokken bij dit project. Op dat moment werd het ontwerptracébesluit voorbereid. Hiervoor werkte ik bij Rijkswaterstaat. Ik vind in mijn rol de combinatie van inhoud en proces heel leuk. Ik houd van dingen uitzoeken en organiseren. Dat deed ik bij Rijkswaterstaat en nu ook bij ProRail. Iedere keer dat ik voor een ander bouwproject sta, heb ik het gevoel dat ik een andere baan hebt, terwijl ik al twintig jaar ongeveer dezelfde functie heb."

Rol in het project

Richard: “Ik heb me in het begin gestort op de afstemming tussen alle disciplines zodat er een integraal ontwerp komt. Uiteindelijk moeten we een ontwerp hebben om de toekomstige dienstregeling te kunnen laten rijden. Dat is soms een enorme puzzel, zoals bij de aanleg van het tijdelijke spoor. Op dit spoor rijdt de trein straks langzamer maar we willen wel de huidige dienstregeling aanhouden. Dat betekent dat we meer seinen nodig hebben. Er zijn ook nog een aantal overwegen. Ik zorg ervoor dat een integraal plan ligt om dit mogelijk te maken. Nu ben ik vooral bezig om dit integraal ontwerp samen met ons ingenieursbureau Movares uit te werken zodat het geschikt is om te gaan aanbesteden aan een aannemer.”

Rob: “Op het moment dat ik aantrad was het meeste in grote lijnen al bedacht. Mijn rol was vooral veel bijschaven, het een stap verder brengen en technisch mogelijk maken. Ik zit praktisch in elkaar en kijk vooral naar de maakbaarheid. Hoe gaan we alles maken? Een concreet voorbeeld was het issue bij de ingang van Jeugd Actief. Vanaf de eerste bouwstap, de aanleg van het tijdelijke spoor, zou deze onbereikbaar zijn voor de brandweer en moeten sluiten. Ik wil dan ‘kan niet’ ombuigen naar ‘kan wel’. Uiteindelijk is er een oplossing gekozen om de ingang aan de andere kant van het gebouw te maken, zodat de brandweer erbij kan.”

Duurzaam

Richard: “Duurzaamheid is een belangrijk uitgangspunt. Zo gaan we voor de aanleg van het tijdelijke spoor proberen zoveel mogelijk materiaal te hergebruiken. Ook in de bouwmethode bekijken we of en hoe we minder vervuilend materieel in kunnen zetten. Aannemers kunnen zich hier ook mee onderscheiden.”

Rob Nawijn

"Ik ben inmiddels al weer zes jaar projectleider techniek bij dit project. Ik werk al ruim 39 jaar bij ProRail. Na mijn studie weg- en waterbouwkunde ben ik begonnen bij NS betonbouw en daarna bij NS infrabeheer. Bij de splitsing tussen NS en ProRail, bleef ik techniek volgen en zo kwam ik na enige interne omzwervingen bij de afdeling Projecten terecht. Ik ben niet een enorme switcher, ben nog steeds gelukkig met m’n eerste vrouw en we wonen al 37 jaar in hetzelfde huis. Ik ben vader van vier volwassen kinderen en heb vier kleinkinderen."

Nu en later

Richard: ”We hopen na de zomer te kunnen starten met de aanbesteding van het bouwcontract voor de aanleg van het tijdelijk spoor. Daarvoor zetten we nu de laatste puntjes op de i. We bekijken bijvoorbeeld nog hoe het bouwverkeer veilig langs de overwegen kan rijden. Daar moeten we nu al goed beeld van hebben. De oplossing nemen we mee in de aanbesteding.”

“Verder hebben we twee keer een buitendienststelling van twee weken nodig om de sporen aan te sluiten op bestaande spoornetwerk. Dit moet minimaal twee jaar van tevoren worden aangevraagd zodat er op tijd kan worden afgestemd met NS en goederenvervoerders. Die afstemming begeleid ik en loopt nu al.”

Rob: “Momenteel zijn we ook druk met het maken van het bouwlogistiek plan in samenwerking met het project N65 en gemeente Vught. Er is hiervoor ook veel afstemming met Rijkswaterstaat. We zijn ook bezig met de kapvergunning. Mijn grootste wens is om zoveel mogelijk bomen te behouden, maar we moeten helaas ook echt veel groen weghalen. We gaan in samenwerking met de gemeente aan het einde van het project weer bomen en groen aanplanten.”

Hinder

Rob: “Voor mij is de toetssteen altijd het idee dat ik ook werk voor de belastingbetaler. Met andere woorden, het moet betaalbaar zijn, maar ook niet voor een dubbeltje op de eerste rij. Kortom, haalbaar, betaalbaar en met zo weinig mogelijk hinder. Dat betekent dat niet alles kan, maar ik wil het wel zo goed mogelijk doen voor de omgeving.”

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Het spoor wordt geschikt gemaakt voor de huidige én toekomstige vraag van reizigers- en goederenvervoerders. In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu werken ProRail en vervoerders daarom aan het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). De kern: meer personentreinen op drukke trajecten en voldoende ruimte voor het goederenvervoer. Een extra uitdaging daarbij is om zo min mogelijk nieuwe infrastructuur aanleggen en zo veel mogelijk de bestaande infrastructuur beter benutten.

PHS bestaat uit meerdere projecten. Een daarvan is PHS Meteren - Boxtel. Tussen Meteren en Boxtel gaan meer reizigers- en goederentreinen rijden. Daarom bouwt ProRail een vierde spoor tussen ’s-Hertogenbosch en Vught, met een vrije kruising bij Vught.

Lees meer over PHS

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers