Intussen, in Schiedam
Sinds ruim een week werkt ProRail bij Schiedam Centrum aan het spoor. Reizigers tussen Den Haag en Rotterdam merken dit dagelijks op hun reis. Wat gebeurt daar en hoe lang duurt het nog? Je leest het hier.
Opgeschoven
Schiedam Centrum is een van de stations op de lijn Den Haag – Rotterdam waar het spoor verbeterd wordt voor meer treinverkeer. Dat is nodig omdat het aantal reizigers groeit. Op dit station worden onder andere de sporen 1 en 2 weer geschikt gemaakt voor treinverkeer. En er worden allerlei aanpassingen gedaan zodat treinen er sneller kunnen rijden.
Zo is de bocht in het spoor van Schiedam richting Delft ruimer gemaakt. Over een lengte van ongeveer 900 meter is het spoor een klein stukje opgeschoven, waardoor treinen straks sneller door de boog (bocht) kunnen rijden. De bovenleiding moet daarom ook een stukje opschuiven, zodat die weer precies boven het spoor hangt. Aan de andere kant van het station worden bovenleidingsportalen verplaatst en vervangen, zodat ook daar de snelheid omhoog kan.
Nog een paar dagen
Aankomend weekend, 2 en 3 november, wordt er ook in Delft en Rijswijk gewerkt. Daar worden werkzaamheden afgerond van afgelopen zomer aan bovenleiding, treinbeveiliging en kabels en leidingen. De verwachting is dat de treinen op 4 november 5.00 uur weer rijden. In maart 2025 volgt nog een laatste periode van 16 dagen van werkzaamheden voor dit project.
Tot 2 november rijden er geen treinen tussen Rotterdam Centraal en Delft Campus. Op 2 en 3 november rijden er geen treinen tussen Rotterdam Centraal, Schiedam Centrum en Den Haag Hollands Spoor. Afhankelijk van je bestemming en de periode waarin je reist, zijn er verschillende reisadviezen. Raadpleeg een reisplanner voor vertrek.
Ieder jaar reizen steeds meer mensen met de trein. Die groei zet de komende jaren door en concentreert zich vooral op het woon-werkverkeer en op de drukke routes van en naar de grote steden. Zo ook tussen Den Haag en Rotterdam. Lees meer.
Dit achtergrondverhaal is gepubliceerd op: 31 oktober 2024