Onderstation in Vught levert stroom elektrische bouwmachines
Nieuws
ProRail stimuleert bij spoorwerkzaamheden het gebruik van bouwmaterieel dat geen vervuilende uitstoot produceert zoals CO2, stikstof en fijnstof. Zo werken we aan onze ambitie om bouwprojecten klimaatneutraal en circulair uit te voeren. Goed nieuws dus dat ProRail en BAM Infra Nederland in Vught een unieke pilot zijn gestart om elektrisch bouwmaterieel op te laden. Daarvoor is op de bouwlocatie voor het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Den Bosch – Vught een laadplein gerealiseerd. Hier maken we gebruik van stroom uit het onderstation.
Krachtige superladers en stillere machines
Hoe werkt dat? Op het laadplein staat een grote container, die een transformator herbergt om de stroom uit het onderstation geschikt te maken voor het laden. Dit gebeurt met drie krachtige superladers. Elektrische bouwmachines zijn niet alleen veel schoner, maar zorgen ook voor aanzienlijk minder geluidshinder in de omgeving. Zowel BAM als ProRail vinden hinderbeperking belangrijk bij de aanpak van spoorwerkzaamheden.
Voldoende stroom
Om bij een bouwproject te voldoen aan de huidige en toekomstige emissie-eisen, is onderzoek naar de mogelijkheden voor elektrisch bouwmaterieel noodzakelijk. Het is daarom goed dat we in Nederland steeds innovatiever worden op dit gebied. Met deze samenwerking tussen ProRail en BAM dragen we bij aan die ontwikkeling.
Dat er voldoende stroom beschikbaar is om materieel te laden, is een vereiste. En een uitdaging, gezien het huidige overvolle stroomnet (netwerkcongestie) en de onverminderd lange wachtlijsten (10.000 bedrijven). Door op geschikte locaties zoals bij deze pilot gebruik te maken van een spooraansluiting, is het laden van het bouwmaterieel toch verzekerd.
Toestemming
Stroom uit een onderstation van ProRail is bedoeld voor het treinverkeer, maar voor deze pilot is toestemming van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) verkregen om het ProRail onderstation te gebruiken. Die geldt straks ook bij ons bouwproject in Wolfheze. Vanzelfsprekend zorgen we ervoor dat de stroomtoevoer voor de treinen niet in het geding komt. Het laden van het elektrisch materieel is in de keten goed afgestemd en veroorzaakt geen probleem voor de rijdende treinen.
Het laadplein, een primeur voor de Nederlandse spoorsector, is het resultaat van een succesvolle samenwerking tussen ProRail en BAM, waar we trots op zijn. Gedurende de bouwwerkzaamheden zullen we de ervaringen zorgvuldig bijhouden. Die zullen ons helpen om in de toekomst meer emissieloze bouwplaatsen te creëren.
Schoon en Emissieloos Bouwen
ProRail werkt samen met de Rijksoverheid, gemeentes, provincies, waterschappen en vele sectorpartijen, waaronder Bouwend Nederland, aan de Routekaart Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB). ProRail en de spoorsector geven hiermee invulling aan de emissiereductiedoelstellingen voor 2030 t.a.v. stikstof (NOx), klimaat (CO2) en schone lucht (fijnstof).
De routekaart geeft aan hoe en in welk tempo bouwmachines de komende jaren worden vervangen door minder vervuilende exemplaren en stimuleert de inzet van emissieloze (elektrische) machines. En die moeten natuurlijk ook worden opgeladen. Daarvoor zijn laadpleinen zoals in Vught essentieel. Kijk voor meer informatie over hoe partners in de (spoor)bouw samen werken aan schoon en emissieloos bouwen op onderstaande website.
OpwegnaarSEB.nl OpwegnaarSEB.nl
Meer nieuws
-
Minder CO2-uitstoot in 2023
13 december 2024
-
ProRail sluit aan bij programma voor duurzame energie
30 september 2024
-
Bacterie maakt beton van tunnel Rijen ‘zelfhelend’
16 juli 2024