Interview : Vier vragen aan André

Ik ben André Buijs, 57 jaar, en ik ben strategisch omgevingsmanager bij aannemer Dura Vermeer Infra Landelijke Projecten. Ik werk al 14 jaar bij Dura Vermeer, en ben nu betrokken bij het project van de bruggen over de Oostertoegang, en het project dat het spoor aanlegt binnen PHS Amsterdam.  

Wat doe je precies?

Ik zorg ervoor dat alle externe voorwaarden op orde zijn vóór we buiten aan de slag gaan. Denk aan omgevingscommunicatie, het regelen van vergunningen, ecologische begeleiding en het bewaken van leefbaarheid en bereikbaarheid tijdens de uitvoering. Ik trek hierin samen op met een team van specialisten. Alleen red ik het niet – omgeving doe je samen.

Ik werk ook nauw samen met o.a. de omgevingsmanagers van ProRail. We stemmen continu af om te zorgen dat onze aanpak aansluit bij de verwachtingen en dat we met één gezicht naar buiten treden. Die samenwerking is essentieel om tijdig te kunnen starten en de omgeving goed te informeren. Door onze krachten te bundelen, kunnen we sneller schakelen, zorgen we voor minder verrassingen en houden we de impact voor de omgeving zo klein mogelijk. 

Elke keer is het weer een puzzel die we samen moeten leggen.

André Buijs strategisch omgevingsmanager bij Dura Vermeer

Wat is jouw bijdrage?  

Op het moment zijn we heel druk met het vernieuwen van de sporen, bovenleidingsportalen en de seinen op de Dijksgracht, waar de eerste fase van de vrije kruising aangelegd is. Bij de Oostertoegang zijn we bezig met het vervangen van de volgende spoorbrug. Omgevingsmanagement zorgt voor de brug tussen techniek en omgeving.

Wij vertalen het werk naar wat het betekent voor bewoners, bedrijven en andere stakeholders. Zodat zij weten wat er speelt, en wij met alle benodigde toestemmingen op zak aan de slag kunnen. Deze hebben we onder andere van de gemeente, de omgevingsdienst, de wegbeheerder en waternet nodig hebben. Onze rol: zorgen dat alles klopt én dat iedereen goed is aangehaakt.

Waar ligt de grootste uitdaging? 

De kunst is om vroeg in beeld te hebben wat er wanneer gebeurt. Hoe eerder we beginnen met afstemmen, hoe beter het werk straks past in de omgeving. Het wordt spannend als zich tijdens de voorbereiding of uitvoering iets onverwachts aandient, dat vraagt om creativiteit binnen de afspraken die we met belanghebbenden hebben gemaakt.

Waar kijk je naar uit?

Naar de volgende buitendienststelling, als we de volgende nieuwe spoorbrug gaan invaren en plaatsen! Elke keer is het weer een puzzel die we samen moeten leggen.  

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers