Interview : Complexe operatie op ingewikkelde locatie
Een beetje bijkomen moet hij wel. Toch kijkt coördinerend bouwmanager Ronald Hazeu vooral trots terug op de negendaagse buitendienststelling rond Amsterdam Centraal. Ondanks wat spannende momenten, en een enkele tegenvaller, gingen de seinen maandag om 05.00 uur letterlijk weer op groen.
Vanuit zijn werkkamer thuis blikt Ronald terug op deze unieke buitendienststelling, die hij coördineerde. "We hebben met veel partijen een complexe operatie op een ingewikkelde locatie uitgevoerd. Het is gegaan zoals we hadden gepland, zonder extra hinder voor de reizigers." Daar kwam echter wel wat bij kijken.
Valse start
De uitdaging voor Ronald begon al ver vóór de buitendienststelling, die startte op 29 juni. "Je legt Amsterdam Centraal niet zomaar stil, dus je wilt zo veel mogelijk werk combineren." Dat betekende dat maar liefst tien aannemers tegelijk aan het werk gingen. "Al die projecten hebben raakvlakken en je moet de logistiek goed afstemmen. Dat is een ingewikkelde puzzel."
Toen iedereen – na maanden voorbereiding – klaar stond om te beginnen, was er direct een valse start. "Het laden van de software op de verkeersleidingspost ging niet direct goed. Hierdoor liepen alle partijen wat vertraging op met de start. Gelukkig hebben we met veel slimme mensen snel geschakeld en konden we daarna alsnog doorgaan."
Kostbare tijd
De buitendienststelling was opgedeeld in twee delen. In de eerste 76 uur was grofweg het spoor van de Singelgracht tot Muiderpoort buitendienst. "Daarna ging het grootste deel weer in dienst en werkten we nog zes dagen door, vooral aan een damwand langs spoor 13. Om weer treinen te laten rijden over de andere sporen testen we de bovenleiding met een kortsluitproef."
Deze test duurt echter zo’n zes uur. Kostbare tijd waarin de aannemers die nog niet klaar waren niet konden werken. "Natuurlijk plannen we dat heel nauwkeurig, maar het is altijd een uitdaging dat iedereen echt uit het werkgebied is. Dankzij het veiligheidspersoneel van de aannemers en zeven ProRail-collega’s, die op strategische plekken controleerden of er niemand in het spoor was, is dat allemaal goed verlopen."
Zo zie je: al heb je alles nog zo goed gepland, je kunt niet achteroverleunen
Niet achteroverleunen
Soms liepen de gemoederen wat hoger op, vertelt Ronald. "We hadden een inzetplaats voor krollen bedacht, waar nog een draad onder spanning bleek te hangen. Uiteindelijk hebben we daar een alternatieve inzetplaats voor gevonden."
Een volgende tegenvaller was dat een van de aannemers een cruciaal wissel kapotreed. "We moesten dat binnen die eerste 76 uur herstellen en de onderdelen bleken niet voorradig. Toen hebben we de onderdelen tijdelijk uit een ander wissel gehaald en de kapotte onderdelen ondertussen laten herstellen. Zo zie je: al heb je alles nog zo goed gepland, je kunt niet achteroverleunen", zegt hij met een lach.
Stoeien met diensten
De eerste 24 uur was er helemaal geen treinverkeer naar Amsterdam. "Dat is best heel bijzonder", beaamt hij. En kwam door aangescherpte regelgeving over spanningsloosstelling. "Hierdoor moeten we bepaalde installaties nu helemaal uitzetten bij werkzaamheden en kunnen er dus geen treinen rijden. Het zal dus nog vaker voorkomen."
Ronald is blij dat alle geplande werkzaamheden zijn uitgevoerd. "Dat is niet altijd vanzelfsprekend. Bij een eerdere buitendienststelling haalden we niet alle productie, onder meer door personeelstekort en weersomstandigheden." Hij voegt eraan toe dat met name personeel de komende jaren een uitdaging wordt. "Alle aannemers stoeien om hun diensten te vullen met goed personeel. Deze buitendienststelling hebben we twee tot drie jaar geleden gepland, maar de arbeidsmarkt ziet er nu heel anders uit." Volgens Ronald ligt daar ook een taak van ProRail om te kijken wanneer het werk moet worden uitgevoerd. "En hoe we dat aantrekkelijker kunnen maken."
Staalconstructie blootleggen
De buitendienststelling is voorbij, maar het werk nog zeker niet. "We gaan nu de eerste bouwfase van negen maanden in. De komende periode voeren we onder andere de roltrappen van spoor 15 af en maken trapgaten." Dezelfde aannemer renoveert ook de stalen constructie van het IJ-viaduct.
Voordat dit kan starten, worden de komende weken eerst de sporen en ballast uit de spoorbak gehaald. Zo komt de staalconstructie bloot te liggen voor de renovatie. Tot slot wordt de eerste Oostertoegangsbrug gesloopt en opnieuw gebouwd, waarna eind maart weer een grote buitendienststelling volgt. "Daarvoor beginnen we nu al met de voorbereidingen. En evalueren natuurlijk wat we geleerd hebben van de afgelopen werkzaamheden."
Kers op de taart
Ronald kijkt dus tevreden en trots terug. "Ik ben dankbaar voor alle medewerking in de afgelopen negen dagen. Er is geen gebrek aan mensen die willen helpen. Van bouwmanagers tot bouwprocesleiders en uitvoeringsbegeleiders en natuurlijk alle aannemers: iedereen wil er een succes van maken."
Met negen collega-bouwmanagers draaide hij roulerend 24/7-diensten. "Dat heeft een behoorlijke impact op iedereen, naast het reguliere werk.” Maar het is volgens hem de kers op de taart. “Het is een uitdaging om dit voor elkaar te krijgen, met af en toe wat crisismanagement. Hier doe je het voor!"
Negen dagen werk
In de buitendienststelling van 29 juni tot 8 juli zijn de sporen 1 en 2 weer toegankelijk gemaakt en is het perron geopend. Sporen 14 en 15 zijn langdurig buiten gebruik genomen. Dat is nodig voor de renovatie van het IJ-viaduct en de vernieuwing van de Oostertoegangsbrug. Tegelijk is er een 80 meter lange damwand aangebracht, die straks de achterwand van de nieuwe fietsenstalling vormt. Aanvullend zijn diverse onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd, waaronder het vernieuwen van sporen en dwarsliggers.