Interview : Dit komt er kijken bij verbouwing Amsterdam Centraal
Op 29 juni starten de werkzaamheden aan de spoorbak aan de IJ-zijde van station Amsterdam Centraal. Tegelijk begint de vervanging van de eerste spoorbrug. Het is niet de eerste, maar wel de – tot nu toe – meest ingrijpende stap in de verbouwing van het station.
De regiodirecteuren van NS en ProRail, Irma Winkenius en Harro Homan, blikken vooruit op deze grootste verbouwing ooit van het station. “Ik ben iedere keer weer onder de indruk van de grootsheid en complexiteit van dit project”, begint Harro. “Het is een mooie ervaring om een stukje te mogen meelopen met dit deel van de geschiedenis. Als ik kijk naar hoe het station uiteindelijk wordt, ben ik vooral trots dat het lukt om dit met elkaar te doen.”
Blijven reizen
Irma deelt die trots: “Maar ik vind ook dat een stukje bescheidenheid past. Wij, en vooral onze reizigers, moeten immers wel door een langdurige verbouwing heen. Hoe gaan we dat zo comfortabel en makkelijk mogelijk maken? Alle aanpassingen aan het station zijn immers nodig voor het groeiend aantal reizigers. We willen dat zij, nu en in de toekomst, met het ov blijven reizen. En vergeet onze huurders niet. Zij maken het station, met een kopje koffie of een broodje, een aantrekkelijke plek om te verblijven. Ook hen moeten we goed meenemen in wat er staat te gebeuren.”
Grote verantwoordelijkheid
Zeker voor sociaal-recreatieve reizigers en mensen met een beperking zien de regiodirecteuren voor het project een pittige klus. Harro: “We zijn al lange tijd goed in gesprek met vertegenwoordigers van die laatste groep. Om te vragen wat zij nodig hebben. Maar dan nog denk ik soms: hoe doen we dat goed?” Irma noemt ook de druk op de dagelijkse operatie als zorgpunt. “Vooral forenzen reizen minder dagen per week. Maar áls ze reizen, willen ze dat het goed en snel verloopt. Zonder hick-ups. De treinreis is een onderdeel van de totale reis. De gemeente wil een autoluwe stad, dus het is noodzakelijk dat het ov goed presteert. Dat geeft een grote verantwoordelijkheid.”
Ik ben iedere keer weer onder de indruk van de grootsheid en complexiteit van dit project.
Zonder afleiding
Harro haalt daarop de vervroegde afsluiting van de oosttunnel aan. “Dat doen we terwijl de werkzaamheden aan de westelijke toegang niet klaar zijn. Waardoor er nóg meer mensen door de al drukke middentunnel moeten. Ook daar zit onze gezamenlijke inspanning om dat in de bewegwijzering goed aan te geven. En mensen, die dat nodig hebben, hulp te bieden. Tegelijk kijken we hoe we die grote stromen reizigers, die van het station gebruikmaken, managen.” Zo wilde SAIL Amsterdam volgend jaar banieren ophangen in het station. “Er kan helaas helemaal niets”, antwoordde Irma op die vraag. “We moeten zorgen dat mensen hun weg vinden; zonder afleiding.” Ook de Formule 1 eind deze zomer is volgens Harro nu nog meer dan ooit een uitdaging.
Reiziger ov-minded houden
Samenwerking is daarin volgens beiden cruciaal. “We moeten elkaars belangen kennen en accepteren”, geeft Irma aan. “En niet in ‘hullie-zullie’ verzanden, want dan komen we er niet uit. Als er geen treinen rijden, is het voor de stationsverbouwingen natuurlijk makkelijk. Maar mensen moeten wel op hun bestemming komen. Met goede communicatie informeren we reizigers over de impact van alle werkzaamheden en houden we ze ov-minded.” Harro voegt daaraan toe: “Wij moeten elkaar niet verrassen. Soms zit de pijn iets meer bij ons en soms iets meer bij NS. We blijven daarin schouder aan schouder staan.”
Luiken open
Maar hoe doe je dat als alle ogen op je gericht zijn? “Het is aan Irma en mij om de omgeving, media, bestuurders en reizigers uit te leggen waarom we dit doen. Wat het betekent voor de komende periode en hoe wij helpen om samen problemen op te lossen. Daarin zijn we ook transparant over issues, die we tegenkomen. We gooien de luiken open. Niet alleen naar de omgeving, maar ook naar elkaar.” Waarop Irma aanvult: “Wij zitten letterlijk met onze handen en voeten in de regio. Dan zie je dat de komende jaren – parallel aan dit station – ook nog Amsterdam Zuid wordt verbouwd. En aankomende zomer station Amersfoort er 7 weken uit ligt. We weten dat het soms spannend zal worden, maar ook daarin helpen we elkaar en de reizigers.”