Interview : Eerste spoorbrug succesvol gesloopt
Tussen 26 juli en 12 augustus was de Oostertoegang in Amsterdam afgesloten voor al het verkeer. Niet fijn, maar wel met een goede reden. De eerste van vijf spoorbruggen werd namelijk gesloopt door aannemer Dura Vermeer. Omgevingsmanager Geertjan Cronenberg vertelt waarom ook deze relatief nieuwe brug vervangen moet worden.
De spoorbruggen ten oosten van station Amsterdam Centraal zijn aan vernieuwing toe. Ze zijn namelijk al meer dan 100 jaar oud. Dat geldt echter niet voor deze eerste brug. “Die is pas een kleine 30 jaar oud”, vertelt Geertjan. “En is, in tegenstelling tot de vier stalen bruggen, gemaakt van beton. Toch nemen we deze brug nu gelijk mee.”
Hij legt uit dat dit onder andere komt door het nieuwe uiterlijk. “Alle bruggen krijgen hun monumentale karakter van 1885 terug. Daarbij vervangen we het stalen vakwerk voor mooie donkergroene zijkanten; de flanken.” Maar dat is niet de enige reden dat deze ‘jonkie’ nu al wordt vervangen.
Ploffen en vergruizen
Geertjan: “De gemeente wil graag een breder wegprofiel. Daarvoor plaatsen we de kolommen, waar de bruggen op rusten, ín het water. Dat moet dan alleen wel bij alle vijf de bruggen.” Deze betonnen brug bestond uit een dek en twee randliggers. De randliggers waren te dik om alleen met een kraan te slopen. “Om het beton te kunnen vergruizen, hebben we het eerst met luchtdruk laten ‘ploffen’. Dat is een goed alternatief voor explosieven. En het zorgt voor minder geluidsoverlast, trillingen en stof.” Daarna konden sloopkranen het verzwakte beton en stalen wapening makkelijker loswrikken.
Gefrustreerd de stad in
Als omgevingsmanager kijkt hij tevreden terug op de werkzaamheden. “We hebben veel aan de voorkant geregeld; daar zijn we al vijf jaar mee bezig. Toch heb je de eerste dagen altijd wat kinderziektes. Toeristen die blindelings hun navigatie volgen. Of bezorgdiensten, die alsnog proberen langs het werk te rijden.” Extra omleidingsborden en verkeersregelaars losten dat snel op. “Die laatsten krijgen wel veel over zich heen”, weet hij. “Rijkswaterstaat is ook met de A10 bezig, dus automobilisten komen soms al gefrustreerd de stad binnen.”
Binnen het samenwerkingsverband Amsterdam Bereikbaar zet Geertjan zich ook in voor fietsers en voetgangers. “We testten in deze buitendienststelling camera’s met een telsysteem. Daarmee volgden we de omleidingsroutes. Zo leren we waarom het op sommige punten extreem druk is en kunnen we daar een volgende keer op bijsturen.”
Alle bruggen krijgen hun monumentale karakter van 1885 terug.
Tempo bepalen
Hoewel de sloop erop zit, is het werk nog niet klaar. De komende maanden worden de kolommen verplaatst. Ondertussen wordt de nieuwe stalen brug gebouwd in Krimpen aan den IJssel. “We vervangen de spoorbruggen parallel aan het werk ín het station. Daar verbreden we perrons, halen we sporen weg en zijn we bezig met de ondergrondse fietsenstalling en oosttunnel.” Die werkzaamheden bepalen het tempo, zodat het station zo veel mogelijk bereikbaar blijft. ProRail pakt daarbij elk jaar één spoorbrug aan. “Met in totaal vijf spoorbruggen zijn we vijf jaar bezig”, besluit Geertjan. “Dus we komen zeker nog een aantal keer terug.”
Als omgevingsmanager is Geertjan de persoon tussen het project en de omgeving. “In dit geval voor alles aan de oostkant, wat niet onder de stationskap zit.” Hij houdt zich daarbij bezig met vergunningen en verkeersomleidingen, maar zit ook letterlijk bij mensen en bedrijven aan tafel. “Ik bied vaak een luisterend oor en probeer belangen van anderen mee te nemen in onze aanpak.”