Interview : Vervanging dwarsliggers past precies

Onder 22 wissels op het Oosterdokseiland zijn de dwarsliggers aan vervanging toe. Vanaf 14 februari pakt Strukton Rail – in zo’n driehonderd uur – de eerste serie van dertien wissels aan. Het project is geen onderdeel van PHS Amsterdam Centraal (PHSA), maar ligt wel midden in hetzelfde werkgebied. Hoe zorgen we dat dat allemaal past?

“De dwarsliggers zijn aan het einde van hun levensduur”, begint projectmanager Sandor Smeele. “We vervangen ze voor kunststof, omdat dit een langere levensduur heeft.” Om de dwarsliggers te vervangen, moeten ze onder de wissels vandaan worden gehaald. “Dat kunnen we niet ter plekke doen. Daarom halen we de wissels – inclusief de dwarsliggers – er een voor een uit. Dat doen we vanaf het spoor ernaast om ze vervolgens naar een tijdelijke ‘railwerkplaats’ te brengen, tussen de Mariniersbrug en het Inntel hotel. Daar demonteren we de oude dwarsliggers en monteren we de nieuwe.”

Crowd control

Door de werkzaamheden is een groot deel van de sporen aan de oostkant van Amsterdam Centraal gestremd. “Dit heeft impact op het treinverkeer van en naar Amsterdam Centraal”, bevestigt Sandor. Deze periode is in nauw overleg gekozen. “Het is deels voorjaarsvakantie; zo houden we de overlast voor reizigers en vervoerders zo beperkt mogelijk.” Ook de verplaatsing van reizigers op Amsterdam Centraal is volgens Sandor een punt van aandacht. “Reizigers moeten zich over een beperkte perronoppervlakte verspreiden. Tegelijk is de entree van de westelijke reizigerstunnel aan de centrumzijde nog afgesloten, dus de beweegruimte is al minder.” ProRail zet daarom extra stewards in voor ‘crowd control’. “We monitoren continu hoe het gaat en sturen – in overleg met NS en andere stakeholders – direct bij als dat nodig is.”

We hebben dankbaar gebruikgemaakt van alle lokale kennis die PHSA al heeft.

Sandor Smeele projectmanager bij ProRail

Tweeduizend brieven

Nadat in april, mei en juni de tweede serie (negen wissels) is vervangen, is de omgeving nog niet van de hinder af. “PHSA blijft immers tot 2030 aan het werk hier”, vertelt communicatieadviseur Marike Andringa. “We hebben de omgeving dan ook goed betrokken en geïnformeerd. Zo verstuurden we tweeduizend informatiebrieven in een groot gebied rond het werk. Ook hebben we een inloopspreekuur gehouden voor omwonenden en bedrijven.” Hoewel het projectteam dan wel geen onderdeel van PHSA is, is er wel nauwe samenwerking. “We hebben dankbaar gebruikgemaakt van alle lokale kennis die PHSA al heeft”, aldus Sandor. “Zij hebben ons goed geholpen onze weg te vinden en de juiste partijen te betrekken. Het is een regulier onderhoudswerk, dat nu plaatsvindt binnen de contouren van PHSA. En dat past allemaal precies.”

Sandor Smeele
Sandor Smeele

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers