10 dingen die jij nog niet wist over spoorgoederenvervoer in 2017
Nieuws
Het einde van 2017 komt in zicht. Tijd om terug te blikken en voor eindejaarslijstjes! In deze blog ontdek je tien interessante zaken over goederenvervoer in Nederland.
Het spoor verbindt mensen met hun woon- en werkplek. Steden met andere steden. Maar het spoor verbindt ook onze havens met de industriële centra in Europa. Er gaan veel goederen over het Nederlandse spoor. Daarom werkt ProRail hard aan een duurzaam en innovatief spoorgoederenvervoer.
10 weetjes over spoorgoederenvervoer en ProRail
1. Capaciteit
ProRail is verantwoordelijk voor het spoorwegnet van Nederland: aanleg, onderhoud, beheer en veiligheid. Dat wist je natuurlijk al. Maar wist je dat wij als onafhankelijke partij de ruimte op het spoor verdelen én we al het treinverkeer in Nederland leiden. Niet alleen voor de reizigerstreinen, maar dus ook de goederentreinen.
2. 1=60
Één goederentrein kan evenveel goederen vervoeren als 60 vrachtwagens. Als dat niet duurzaam is! Daarom willen we graag meer goederenvervoer per spoor. Je leest erover in deze blog 'Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor'.
3. Hallo, nieuwe vervoerders
In 2017 was er veel dynamiek in de goederenmarkt. Er zijn goederenvervoerders gestopt, maar ook een aantal nieuwe spoorgoederenvervoerders op de markt verschenen, zoals Rail Force One en Rail2U. Welkom!
4. Dag, Oude Botlekbrug
Sinds augustus rijden er goederentreinen niet meer via de Botlekbrug, maar via de Botlektunnel. De oude Botlekbrug wordt gesloopt en wordt vervangen door een nieuwe. Mooie foto's hiervan vind je in de blog 'Eerste Heftoren Botlekbrug weggevaren'.
5. Operational Walks
In januari 2017 is ProRail begonnen met een nieuw initiatief: Operational Walks. Dit zijn wandelingen over de emplacementen samen met onze stakeholders. Zij kunnen ons dan direct wijzen op gebreken of suggesties voor logistieke verbeteringen. Er zijn inmiddels vijf emplacementen bezocht en de ervaringen bij onze klanten zijn zeer positief.
6. Moerdijk
In augustus is drie weken gewerkt aan spoorvernieuwing op de Moerdijkbrug. Eerder dit jaar bleek dat de brug eerder dan gepland toe was aan groot onderhoud. Je leest hier meer over in de projectpagina van de Moerdijkbrug. Kort geleden hebben we de brug nog even in de watten gelegd (klik voor meer info).
7. Toegang tot het spoor
Op verzoek van spoorgoederenvervoerders -de klanten van ProRail- is het proces rond het afsluiten van de toegangsovereenkomsten verbeterd. Er is dit jaar veel eerder gestart met het verzamelen van gegevens, waardoor we de contracten veel eerder naar de klant konden sturen. Ook is het onderhandelingsproces over de inhoud van de toegangsovereenkomsten eerder gestart en is sneller tot een akkoord gekomen. Fijn voor iedereen!
8. Gloednieuw
Spoor, dwarsliggers, ballast en wissels op emplacement Kijfhoek zijn dit jaar vernieuwd. Dit gebeurde in een aantal buitendienststellingen van in totaal ruim 800 uur.
9. Jubileum
Dit jaar vierden we ook 10 jaar spoorgoederenvervoer op de Betuweroute, hoera!
10. Lean on me
Nieuw in 2017 was ook project Lean Waalhaven. Hiermee verkrijgt ProRail Verkeersleiding meer inzicht in de afwikkeling van het trein- en rangeerproces op de Waalhaven en de mogelijke verbeteringen daarvan. In dit traject nemen naast de interne ProRail afdelingen ook Rail Service Center, DB Cargo, Rotterdam Rail Feeding en Shunter deel. Het doel van de pilot is het optimaliseren van de planning en het gebruik van emplacement Waalhaven in de verkeersleidingsfase door continu planafstemming met de RSC en vervoerders. Op verzoek van haven Moerdijk wordt in 2018 ook een project Lean Moerdijk gestart.
Wil je nog meer weten over spoorgoederenvervoer, kijk dan eens op deze pagina.