Toegankelijkheid : Langdurige storingen liften en roltrappen
Tot onze grote spijt zijn er steeds vaker, steeds langer, liften en roltrappen op stations buiten gebruik. Dit is natuurlijk extra vervelend voor mensen die ze echt nodig hebben. Het staat zelfstandig reizen met de trein in de weg.
Langer stil dan normaal
Op dit moment staan er 7 liften en 14 roltrappen langer stil dan normaal. Technisch is het helaas nog niet mogelijk om actuele informatie ook direct zichtbaar te tonen in de reisplanner van NS. Daar wordt aan gewerkt. Tot die tijd kun je in de planner wel achterhalen of er op jouw traject een lift langdurig in storing is. Dit staat verder uitgelegd in het kader hieronder.
NS biedt op de meeste stations reisassistentie aan. Daarmee kunnen reizigers met een functiebeperking toch hun eindbestemming bereiken. Voor de stations waar een lift langdurig buiten werking is, wordt samen met de reiziger naar een oplossing gezocht.
Doet de lift het?
- Plan je reis in de reisplanner
- Klik in je reisadvies op de naam van het station waar je op- over- of uitstapt
- Klik op stationsinformatie
- Klik op voorzieningen
- Wanneer de lift niet beschikbaar is, zie je bij informatie toegankelijkheid: 'Lift tijdelijk buiten dienst' staan, samen met dezelfde afbeelding zoals je die hier ziet.
NS Klantenservice
Is een lift niet beschikbaar en is reizen uitsluitend mogelijk met behulp van liften? Neem dan telefonisch contact op met NS Klantenservice. Een medewerker zoekt dan, samen met jou, naar de beste oplossing. Wanneer de uitkomst is om een taxi in te zetten, dan is deze gratis voor jou.
Oorzaken
Vernieling is helaas steeds vaker de reden dat een lift of een roltrap niet meer werkt. Daarom doen we proeven om de liften beter bestand te maken tegen vandalisme en surveilleren we op stations waar incidenten plaatsvinden. Cameratoezicht moet er ook voor zorgen dat deze ontwikkeling stopt.
Dat het lang duurt voordat een lift of roltrap gerepareerd is, heeft voornamelijk te maken met leveringsproblemen van benodigde materialen. We proberen hierop in te spelen, door sommige onderdelen nu al te bestellen en door hergebruik. Daarnaast kampen de bedrijven die het onderhoud moeten uitvoeren met personeelstekorten. Ook daarom laat een reparatie langer op zich wachten dan normaal.