14 dagen werkzaamheden tussen Den Haag en Rotterdam
Nieuws
Strukton werkt van 13 tot en met 26 juli aan het spoor tussen Den Haag en Rotterdam. Dat doet de aannemer in opdracht van ProRail. Terwijl Midden-Nederland op vakantie gaat, gaan wij (kilo)meters maken voor beter en meer treinverkeer. Zo worden er bij Rijswijk twee extra sporen aangesloten aan weerszijden van de bestaande sporen. Tijdens deze werkzaamheden rijden er geen treinen. NS zet bussen in.
Wat doen we deze 14 dagen?
Van 13 tot en met 26 juli werkt Strukton dag en nacht aan het spoor en is er geen treinverkeer mogelijk tussen Den Haag en Rotterdam. We werken op verschillende locaties:
- Rijswijk: hier werken we verder aan de spoorverdubbeling. We leggen het laatste stuk nieuw spoor aan. We vervangen wissels, dwarsliggers en ballast, en halen tijdelijk spoor weg. We werken aan kabels en leidingen, bovenleiding en treinbeveiliging. Bij de onderdoorgang aan de Laan van ’t Haantje maken we een tweede vide (een opening in de onderdoorgang om daglicht toe te laten).
- In Delft werken we aan de sporen in de spoortunnel. We testen het tunnelsysteem en de treinbeveiliging. Het station en het nieuwe perron krijgen een grondige schoonmaakbeurt. Vanaf 27 juli gaat dit perron open voor reizigers richting Rotterdam.
- Delft Campus: ook hier werken we verder aan de spoorverdubbeling. We leggen het laatste stuk nieuw spoor aan sluiten een wissel aan. We vernieuwen ballast en halen tijdelijk spoor weg. We werken aan kabels en leidingen, bovenleiding en treinbeveiliging.
- Schiedam Centrum: we werken verder aan het viersporig maken van het station. We verwijderen drie wissels. We werken aan bovenleiding en treinbeveiliging. Op twee locaties storten we betonnen funderingen voor de nieuwe ligging van de sporen. Bij het perron langs spoor 5 plaatsen we nieuwe perronwanden.
Laatste fase PHS
Deze werkzaamheden luiden de laatste fase in van PHS Rijswijk-Rotterdam. Het project om per 15 december 2024 meer treinen te kunnen rijden tussen Den Haag en Rotterdam. Dat is nodig omdat het aantal reizigers in de regio Zuid-Holland groeit. De behoefte aan duurzame mobiliteit is groot. In de komende maanden ronden we de spoorverdubbeling af vanaf Rijswijk tot na Delft Campus. We sluiten de nieuwe sporen aan op het hoofdnet. Tussen Delft Campus en Rotterdam ronden we de aanpassingen van de infra en het beveiligingssysteem af.
Wat betekent dit voor je treinreis?
Er rijden van 13 tot en met 25 juli geen treinen tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal. Van 25 tot en met 27 juli rijden er geen treinen tussen Den Haag Centraal en Schiedam Centrum. NS zet bussen in om de treinen te vervangen. Reis je van Den Haag Centraal naar Rotterdam Centraal, of andersom? Maak dan gebruik van de bussen of via de omreisroute die op de site van NS staat aangegeven.
Veel zomerwerk op de planning
Deze zomer werken we op verschillende plekken aan spoor en stations. Dit jaar meer dan ooit. Zo werken we ook 9 dagen op Den Haag Centraal. Van 13 tot en met 22 juli vernieuwen we een deel van perron 2/3. We verplaatsen bovenleidingspalen en werken aan kabels en leidingen. Deze werkzaamheden zijn onderdeel van de grote vernieuwing en herinrichting van het emplacement, bedoeld om op termijn meer treinverkeer mogelijk te maken en de dienstregeling betrouwbaarder te maken.
Meer treinen
Ieder jaar reizen steeds meer mensen met de trein. Die groei zet de komende jaren door en concentreert zich vooral op het woon-werkverkeer in de spits en op de drukke routes van en naar de grote steden. Zo ook tussen Den Haag en Rotterdam.
Meer nieuws
-
Wisselpuzzel gelegd op Den Haag Centraal
20 november 2024
-
Eerste klussen in Den Helder Zuid zitten erop
18 november 2024
-
Komend weekend werkzaamheden op Den Haag Centraal
15 november 2024