1400 ton aan Leids tunneldek op z’n plek gereden

Nieuws

14 november 2016

Daar ligt 'ie dan; de nieuwe tunnel van de Kanaalweg onder het Leidse spoor bij Leiden Lammenschans door. Zaterdag 12 november hebben we het 1400 ton wegende, 34 bij 20 meter grote tunneldek op z’n plek gereden. Daarmee zijn de werkzaamheden voor de spoorwegonderdoorgang nog niet klaar. Midden volgend jaar rijden de eerste auto’s en fietsers door de tunnel in plaats van over het spoor.

Voor gemeente en bewoners is de binnenstad straks beter bereikbaar. Voor ProRail betekent dit dat het spoor weer een stapje veiliger wordt doordat de oude overweg plaatsmaakt voor een veilige spoorwegonderdoorgang. De onderdoorgang is bovendien nodig om te zorgen dat er op termijn meer treinen kunnen rijden over het traject Leiden-Utrecht.

Operatie

De bouwwerkzaamheden gaan niet zonder slag of stoot. Het verkeer rond de Kanaalweg wordt al sinds mei omgeleid. En omwonenden ondervinden geluidsoverlast van de werkzaamheden. Dit weekend was er ook voor de treinreiziger overlast. Voor het plaatsen van het tunneldek moesten eerst spoor, ballast en bovenleidingen worden verwijderd, om na de operatie weer allemaal te worden teruggeplaatst. Als gevolg daarvan reden het hele weekend geen treinen maar bussen tussen stations Alphen en Leiden Centraal.

ProRail werkt voor dit project nauw samen met de gemeente Leiden. ProRail verzorgt de voorbereiding en de begeleiding van de bouw. Max Bögl Nederland is als aannemer voor het project gecontracteerd.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers