15 december: nieuwe dienstregeling van start
Nieuws
Op 15 december gaat de nieuwe dienstregeling in. Belangrijkste verschil met vorig jaar? We plannen op seconden, zodat we de ruimte op het spoor nog beter kunnen benutten.
Grote puzzel
Ieder jaar is het een grote puzzel om de beschikbare ruimte op zevenduizend kilometer spoor en ruim vierhonderd stations te verdelen. In totaal dienden 34 reizigers- en goederenvervoerders bij ons hun wensen in.
De belangrijkste wijzigingen voor 2020 zijn:
- Zes i.p.v. vier intercity’s per uur tussen Amersfoort en Utrecht
- Meer treinen in de zomer tussen Zandvoort en Haarlem
- Meer treinen tussen Eindhoven en Dordrecht
- 740 meter lange goederentrein standaard in de dienstregeling
De vervoerders nemen onze nieuwe dienstregeling op in de planningen die zij maken voor personeel en materieel. Check dus goed je reisplanner voordat je zondag op weg gaat.
Nieuw planningssysteem
Sinds dit jaar verdelen we de capaciteit met een systeem waarin het mogelijk is per zes seconden te plannen. Voorheen ging dat per minuut. Het voordeel hiervan is dat we nog nauwkeuriger kunnen plannen en daardoor creëren we weer wat ruimte op het drukke Nederlandse spoor.
Nieuwe namen
Drie bestaande stations krijgen nieuwe namen. Amersfoort wordt het zevende en Eindhoven het achtste station met het predicaat Centraal. Andere steden die al een centraal station hebben zijn Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Arnhem en Leiden. Station Delft Zuid wordt omgedoopt tot Delft Campus. De naamsverandering is onderdeel van een grote vernieuwing van het tweede station van Delft en past bij de ontwikkelingen in het stationsgebied, de Campus van de Technische Universiteit Delft en de naastgelegen Schieoevers.
740 meter lang
Door meer goederenwagons te koppelen, kunnen vervoerders beter concurreren met het vervoer over de weg. Goederentreinen hebben op dit moment een gemiddelde lengte van 650 meter. Vanaf 2020 rijden er standaard enkele goederentreinen met een lengte van 740 meter over het spoor. Dit past bij de ambitie van de goederensector om de omvang van het vervoer per spoor te laten groeien van 42 miljoen ton in 2016 naar 54 tot 61 miljoen ton in 2030.
Meer nieuws
-
XL-reisinformatiescherm voor reizigers Rotterdam Centraal
18 december 2019
-
Gezellige Koningsdag
26 april 2018
-
Koningsdag: van oranjebitter tot Oranjedienstregeling [video]
25 april 2018