150 jaar Amsterdamse stadshistorie komt letterlijk boven water

Nieuws

28 maart 2023

In Amsterdam vervangt ProRail de komende jaren vijf spoorbruggen bij de Oostertoegang van het centraal station. Om ruimte te winnen verplaatsen we de steunpunten (pijlers) van de kade naar het water. Daarvoor moet eerst zo’n 2000 kuub slib weg. Een flinke baggerklus.

Meer plek op de kade

Tijdens de bouw van de nieuwe spoorbruggen moeten de oude, bestaande bruggen in dienst blijven. Om dat te kunnen doen, verplaatsen we de steunpunten naar het water. “Door de nieuwe steunpunten ín het water te plaatsen, creëren we tegelijk meer plek op de kade”, vertelt bouwmanager Wai Ko. “Daarmee kan de gemeente extra ruimte voor de fiets creëren.” Maar als er steunpunten in het water staan, verkleint dat wel de doorstroming, legt Wai uit: “Om de doorstroom te garanderen, moet de bodemdiepte van min 3 naar min 4 meter. Daarvoor moet een flinke laag slib worden weggehaald.”

Om straks de doorstroom te garanderen, moet de bodemdiepte van min drie naar min vier meter.

Wai Ko bouwmanager bij ProRail

Vrachtschepen vol

Beheerder Waternet maakte eerst een scan van de bodem. Daarbij werden veel losse materialen boven op het slib gezien. “Inmiddels zijn er zo’n vier vrachtschepen vol fietsen, banden en zelfs een autowrak naar boven gehaald”, beschrijft Wai. “Er kwam letterlijk honderdvijftig jaar stadshistorie boven water.” Daarna kon het baggeren pas beginnen. Een deel van het slib is ‘aangekoekt’, waardoor dat eerst nog losgebroken moet worden.

  • Baggerwerkzaamheden bij de spoorbruggen bij de Oostertoegang van Amsterdam centraal
    Baggerwerkzaamheden bij de spoorbruggen bij de Oostertoegang van Amsterdam centraal
  • Zo’n vier vrachtschepen vol fietsen, banden en zelfs een autowrak werden naar boven gehaald.
    Zo’n vier vrachtschepen vol fietsen, banden en zelfs een autowrak werden naar boven gehaald
  • Er werd iets verder gebaggerd dan alleen direct onder de spoorbruggen.
    Er werd iets verder gebaggerd dan alleen direct onder de spoorbruggen
  • Om straks de doorstroom te garanderen, moet de bodemdiepte van min 3 naar min 4 meter.
    Om straks de doorstroom te garanderen, moet de bodemdiepte van min drie naar min vier meter

Verkeersoverlast voorkomen

In totaal wordt iets verder gebaggerd dan precies onder de vijf spoorbruggen. De aannemer, Dura Vermeer, voert later in dit project namelijk de nieuwe bruggen aan via het water. Dat transport moet onder een lagere brug door. De oplossing: ter plekke de boot verzwaren, zodat die dieper komt te liggen. Maar daarvoor is wel voldoende ruimte nodig aan de onderkant. We kiezen ervoor de nieuwe bruggen niet met vrachtwagens via de drukke De Ruijterkade aan te voeren; zo voorkomen we veel verkeersoverlast.

Slalommen

In juni 2024 starten de werkzaamheden aan de bruggen. Vier van de vijf bruggen zijn meer dan honderd jaar oud. De funderingen (landhoofden en pijlers) zijn zelfs bijna 150 jaar oud. “Hun houdbaarheids- en gebruiksdatum is bijna verstreken”, vertelt Wai. “De vijfde brug is uit 1995 en van beton, maar die nemen we toch gelijk mee. Als we die nu laten staan, blijven de huidige steunpunten behouden. En moet je daar omheen slalommen. Dat is niet handig.” In vijf jaar tijd vervangen we zo de bruggen stuk voor stuk. 

Aanpassingen Amsterdam Centraal

Amsterdam is dé toegangspoort naar Europa. Het is een van de drukstbezochte stations in Nederland met dagelijks 200.000 reizigers. Dit aantal blijft stijgen. Om die reden moet het station grondig worden verbouwd. ProRail gaat niet alleen op het station zelf, maar ook daarbuiten aan de slag.

Lees meer over dit project Lees meer over dit project

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers