'180 jaar spoor' #5: Klein spoor voor kleine treinen
Nieuws
In 2019 bestaat het spoor 180 jaar. In die jaren kreeg het spoor er een behoorlijke schare fans bij. Verzamelaars, spotters én bouwers. Zoals de bouwers en beheerders bij de Maasoever Spoorweg. Een plek waar sinds 1982 een modelbouwvereniging actief is, die speciaal voor de kleine treinen een spoorbaan langs de Oude Maas opende. Kijk je mee?
Spoor en trein van klein formaat
Bij de Maasoever Spoorweg bouwen en onderhouden vrijwilligers de modeltreinen, waar je ook een ritje mee kunt maken. Over de replica van de Baarnse brug, langs het depot waar locomotieven staan opgesteld, de overweg over, de tunnel door en dan weer terug naar het station. Vrijwilliger Jeroen Perlee: 'Het heeft toch een bepaalde charme dat je er echt mee kunt rijden.’
180 jaar spoor
Lang, lang geleden wilde Nederland, net als het Verenigd Koninkrijk en België, ook graag spoorwegen. In 1831 bedacht Nederland een plan om spoorlijnen aan te leggen tussen de havens van Amsterdam, Rotterdam en Duitsland. Dat plan ging toen niet door. In 1839 werd de allereerste spoorlijn wel geopend tussen Amsterdam en Haarlem. Op 20 september 1839 reed daar de allereerste trein op de spoorlijn Amsterdam - Haarlem. De geschiedenis van de spoorwegen in Nederland begon daarmee alweer 180 jaar geleden. ProRail viert het dit jaar op social media met leuke video's en foto's over deze geschiedenis.
Videoserie
We zijn gestart met een aflevering over het Spoorwegmuseum en bezochten daarna grote verzamelaar Ferdinand. Ook gingen we op pad met een grote treinenfan en lang bij kleinere modeltreinbouwers. Bekijk alle video's uit de deel 1 van de serie op het YouTube-kanaal van ProRail. In september start ProRail met deel 2 van de videoserie, waarbij we dieper ingaan op de historie.
Meer nieuws
-
Voor één dag een nieuwe CEO
1 juni 2023
-
Defensie en ProRail werken samen in het havengebied
26 september 2022
-
Imke Gommans wint Young Talent Award
1 oktober 2021