2015: Extra stations, staal, stenen en ICT
Nieuws
De vernieuwing en uitbreiding van sporen en stations in Nederland houdt nooit op. Omdat we een nog prettiger en betere manier van reizen willen. En omdat we niet nog meer files op de weg willen. We investeren daarom in stations en staal, maar ook in computers en ICT-studenten. Dat alles is terug te lezen in ons jaarverslag van 2015.
ProRail is eigenaar van de meeste treinstations en sporen in Nederland en verantwoordelijk voor vernieuwing en uitbreiding ervan. Het geld daarvoor komt van de nationale, regionale en lokale overheden. In 2015 openden we het ondergrondse station Delft en het nieuwe station in Arnhem. Lees hierover meer in ons jaarverslag 2015. In februari van 2016 gingen de deuren van het nieuwe Den Haag Centraal feestelijke open. En dit jaar volgen nog de stations Tilburg, Utrecht Centraal, Eindhoven en Breda.
Extra station
Verbouwing van spoor en stations zijn mega-operaties waar de reiziger behoorlijk overlast van kan ervaren. Maar de stations zijn ondanks dat, zeker doordeweeks en ook de meeste weekenden, wel gewoon bereikbaar voor alle reizigers en treinverkeer. Het aantal stations is sinds 2005 van 376 naar 404 gegroeid in 2015; en dat is er weer eentje meer dan in 2014.
Extra spoor
De totale lengte van het spoor groeit gemiddeld genomen ook. In 2011 was dat nog 6517. In 2015 eindigde de teller op 7021 kilometer. Overigens is dat wel 9 kilometer minder dan in 2014, omdat we ook overbodige oude sporen weghalen. In 2016 leveren we daarom zeker 8 kilometer extra spoor op tussen Amsterdam Centraal en Schiphol en een extra keerspoor tussen Almere en Lelystad. Op Utrecht Centraal kiezen we er juist voor om de sporen lay-out helemaal opnieuw te doen door de sporen in rechte banen te leggen. Dat verbetert de doorstroming aanzienlijk.
Extra ICT
Maar we steken dus niet alleen geld in staal en stenen. We ontwikkelen ook digitaal. Er is in 2015 circa 60 miljoen euro geïnvesteerd in ICT voor vernieuwing van bestaande systemen en aanvulling ervan. Daarmee maken we het treinverkeer betrouwbaarder.
Extra apps
Voorbeelden zijn de invoering van nieuwe plan- en controlesystemen, de vervanging van centrale computers op de verkeersleidingposten en de installatie van een nieuw netwerk. Ook werden nieuwe alarmeringssystemen in gebruik genomen en opleidingssimulators voor scholing geïntroduceerd, samen met de ontwikkeling van speciale apps voor operationele medewerkers, inspecteurs en storingsrapporteurs.
Extra ICT’ers
We zoeken dan ook niet voor niets mensen die overweg kunnen met computers en code. Kijk op werkenbijprorail.nl naar de vacatures. Er is zelfs een studentenpool voor ICT studenten die naast hun studie een paar uur per week voor ons willen werken.