Aanhoudende hitte: spoorwerkers zijn doorwerkers
Nieuws
Op warme dagen zoals vandaag is het voor spoorwerkers zwaarder om hun werk te doen. Het spoor ligt vaak midden in de zon en schaduwplekken ontbreken. Het gereedschap en andere materialen waarmee gewerkt wordt zijn vaak zwaar, en soms produceren die ook nóg meer hitte, zoals een slijptol.
Indrukwekkende prestatie
Tel daarbij op dat staal waaraan gewerkt wordt wel 65 graden worden in de brandende zon. Dan wordt doorwerken aan projecten die strak gepland zijn een nog zwaardere opgave dan normaal. En de prestatie die geleverd wordt indrukwekkender.
Koelvesten en ijsjes
Ook in Liempde hebben de spoorwerkers van aannemer Swietelsky het zwaar in de hitte. Daar worden momenteel acht hogesnelheidswissels vervangen voor een nieuw type wissel. ProRail wil goed voor haar medewerkers zorgen, die onder deze zware omstandigheden werken. Daarom zijn ter plekke koelvesten beschikbaar en delen we regelmatig water en een verkoelend ijsje uit. Ook zijn er schaduwrijke plekken langs de werklocatie ingericht. Maar warm blijft het.
Lassen in de nacht
De hitte heeft ook gevolgen voor de uitvoering van het project. Op warme dagen zet namelijk het spoor uit. “Het liefst werk je aan het spoor als deze een temperatuur heeft van 25 graden”, vertelt Marco Verkuil, projectmanager bij ProRail. “Dat is nu niet het geval. En dat maakt het hier in Liempde onmogelijk om de wissels overdag aan elkaar te lassen. Dat moeten we ‘s nachts doen, als het staal is afgekoeld.”
Hij vervolgt: “Wij proberen, samen met onze aannemer Swietelsky, deze puzzel zó op te lossen dat het spoor tijdig in dienst kan.”
Dit is waarom aanhoudende hitte een uitdaging is voor het spoorsysteem
Meer nieuws
-
Dank aan alle werkers op het spoor
20 juli 2022
-
Kijk mee met de werkzaamheden bij Culemborg
12 juli 2022
-
Hinder tijdens zomerwerk tussen Eindhoven en Utrecht
21 juni 2022