Afsluiting overweg Maartensdijkseweg in Hilversum
Nieuws
ProRail heeft de niet actief beveiligde overweg (NABO) aan de Maartensdijkseweg in Hilversum afgesloten. Samen met de gemeente, bouwbedrijf BAM Infra Nederland en enkele omwonenden is deze mijlpaal gevierd met een kleine bijeenkomst.
Veiliger
Harro Homan, regiodirecteur van ProRail, heeft samen met Annette Wolthers, wethouder van gemeente Hilversum en Alfred Siemes, directeur Verwerving Civiel bij BAM Infra Nederland, sloten geplaatst op de nieuw geplaatste hekken van de overweg. Harro: “Onbeveiligde overwegen zijn gevaarlijk en worden door het toenemende trein- en wegverkeer steeds gevaarlijker. Hoe minder overwegen hoe veiliger het wordt.”
Op de plek van de overweg komt een fietstunnel, ontworpen door BAM Infra Nederland. Annette: “Dit wordt een bijzondere tunnel waar niet alleen ruimte is voor fietsers en voetgangers, maar ook voor ruiters en vee van het Goois Natuurreservaat. De nieuwe tunnel maakt het mogelijk de natuurgebieden met elkaar te verbinden. Door de aanleg van een speciale geleiding kunnen diersoorten zoals reeën, dassen en kleinere zoogdieren ook gebruikmaken van de tunnel.”
Uitvoering in de zomer
De overweg wordt nu al afgesloten vanwege de onveiligheid voor gebruikers. Ook kunnen hierdoor de voorbereidende werkzaamheden voor de bouw van de fietstunnel veilig worden uitgevoerd. De planning is dat de fietstunnel onder het spoor in augustus van dit jaar wordt gebouwd. Dan rijden er enkele dagen geen treinen op het traject Utrecht-Hilversum. De oplevering van de fietstunnel en ingebruikname staat gepland voor oktober van dit jaar.
Project DOEN
Pieter Dijkstra, projectmanager ProRail geeft aan: “Dit project wordt uitgevoerd in lijn met ‘project DOEN’. Belangrijkste uitgangspunten hiervan zijn de realisatie van maximale klantwaarde, eerlijk geld voor eerlijk werk, optimale samenwerking en werken vanuit de bedoeling. De aanpak van DOEN zit tegen de bouwteamaanpak aan, met het grote verschil dat bij DOEN geen ingenieursbureau wordt gecontracteerd.”
“De conditionering, het ontwerp en het opstellen van het uitvoeringscontract wordt samen met de aannemer gedaan. Een dergelijke samenwerking verkort de reguliere doorlooptijd, geeft minder risico’s, reduceert kosten, vergroot het werkplezier en zorgt ervoor dat kansen één op één toegepast kunnen worden in het ontwerp.”
Hoe minder overwegen, hoe veiliger het wordt.
Ondertekenen overeenkomst
Tijdens de bijeenkomst is de overeenkomst tussen ProRail en BAM Infra Nederland getekend. Pieter: “Het belangrijkste is dat we eerst gezamenlijke keuzes hebben gemaakt en daarna pas naar de kosten gingen kijken. We hebben een overeenkomst die ruimte geeft om het samen op te lossen. Met Project DOEN is de bouwer écht onderdeel van het ontwerpproces en voorbereiding.”
Alfred Siemes, vult aan: “Met veel enthousiasme zijn wij de uitdaging aangegaan om een onderdoorgang te realiseren met maximale klant- en gebruikerswaarde. Door de inbreng van ieders expertise en met de focus op het gezamenlijke belang. De sleutel tot succes is om elkaar goed mee te nemen in het proces. Alles voor een mooier en veiliger Nederland.”
Hilversum
In de gemeente Hilversum waren twee niet actief beveiligde overwegen, de overweg aan de Maartensdijkseweg en de overweg aan het Lambert Veenspad. De overweg aan het Lambert Veenspad is in november 2019 opgeheven. Met de bouw van de fietstunnel aan de Maartensdijkseweg komt ook op deze locatie een eind aan een onveilige situatie.
Programma NABO
ProRail voert in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het programma NABO (Niet Actief Beveiligde Overwegen) uit. Het doel is om alle niet actief beveiligde overwegen op het reizigersnet die openbaar toegankelijk zijn op te heffen, te beveiligen of aan te passen.
Meer nieuws
-
Overweg Jonkheerpad in Oisterwijk opgeheven
20 december 2021
-
Tweede overweg in Santpoort-Zuid gesloten
7 april 2021
-
Akkoord voor opheffen onbewaakte overwegen Hooghalen
21 augustus 2020