Alles over project de Maaslijn op speciale website
Nieuws
Speciaal voor de verbetering van de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond is er een aparte website in het leven geroepen: www.demaaslijn.nl Op deze site vind je alle informatie over het nieuwe station Grubbenvorst, de elektrificatie en de versnellingsmaatregelen die worden genomen om de prestaties op de Maaslijn te verbeteren.
Het verbeteren van de Maaslijn is een project van de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en wordt in opdracht van deze partijen door ProRail in samenwerking met de provincie Limburg gerealiseerd. De verbeteringen zijn nodig omdat de Maaslijn een van de langste, drukste en meest intensief bereden enkelsporige lijnen in Nederland is.
Elektrificatie
Een belangrijk onderdeel van het project is de elektrificatie van het spoor. Daarmee wordt de spoorlijn duurzamer en milieuvriendelijker. Om treinen elektrisch te laten rijden wordt het hele traject voorzien van bovenleiding en onderstations. Om de 60 tot 70 meter komen masten voor de bovenleiding te staan. Als de lijn in 2020 is geƫlektrificeerd kan Arriva de dieseltreinen inruilen voor nieuwe elektrische treinen van het type Flirt.
Station Grubbenvorst
In het dorp Grubbenvorst - onder de rook van Venlo - wordt een nieuwe station aangelegd. In overleg met de omgeving is er inmiddels een geschikte locatie gekozen nabij de overweg aan de Burgemeester van Kempenstraat. Het ontwerp voor het station is al zo goed als klaar.
Aanleg passeersporen
Tussen Nijmegen en Roermond worden op vijf plaatsen zogeheten passeersporen aangelegd. Dat is nodig omdat de dienstregeling in de toekomst wordt aangepast en treinen elkaar op een andere plek zullen passeren. Nu kan dat alleen bij stations. Dankzij de extra passeersporen wordt de Maaslijn ook minder kwetsbaar bij verstoringen. Ook worden op drie plaatsen de spoorbogen wat ruimer gemaakt zodat treinen hier hun snelheid kunnen behouden en niet meer hoeven af te remmen. Verder wordt de veiligheid van ruim 20 overwegen verbeterd. Dat is nodig omdat er in de toekomst meer treinen gaan rijden en op sommige plaatsen de snelheid iets omhoog gaat.
Planning
Op dit moment is het projectteam bezig met het opstellen van een Milieu Effect Rapportage (MER) en technisch ontwerp. Die moet najaar 2017 definitief zijn. Vervolgens kan ProRail starten met de aanbesteding. Als alles verloopt volgens plan kan de schop medio 2018 de grond in en is de verbetering van de Maaslijn in 2020 gereed. Voor alle ins en outs: www.demaaslijn.nl