Anti glijmiddel tegen doorslippen
Nieuws
Nu de bladeren weer van de bomen vallen, kunnen de sporen glad worden, vooral als er ook sprake is van regen of mist. ProRail werkt samen met vervoerders om de overlast van gladde sporen zoveel mogelijk te beperken.
Gladde sporen
Gladde sporen zorgen ervoor dat de wielen van de trein minder grip op de rails krijgen. Treinen kunnen dan minder snel optrekken. Ook moeten de treinen voor een station eerder afremmen. Dat maakt het voor een machinist moeilijker om volgens de dienstregeling te rijden. Ook kunnen gladde sporen ervoor zorgen dat de wielen van de trein beschadigd raken, waardoor deze treinen naar de werkplaats moeten voor reparatie.
Geltreinen
Om de overlast van gladde sporen te beperken rijden er speciale geltreinen. Deze geltreinen smeren een gel (Sandite) vanuit de trein op het spoor. Dit maakt de sporen minder glad, wat ervoor zorgt dat de treinen beter volgens de dienstregeling kunnen rijden. ProRail en NS hebben twaalf treinen voorzien van een installatie die de gel over de rails verspreid. Acht daarvan zijn reguliere reizigerstreinen. Deze worden met GPRS aangestuurd, zodat de gel aangebracht wordt voor of na de stations, waar de treinen optrekken of afremmen. Vier andere treinen heeft ProRail klaarstaan op strategische locaties (Eindhoven, Roosendaal en Amersfoort 2x) in het land en kunnen flexibel ingezet worden waar nodig.
Zand
Regionale vervoerders gebruiken zand om de gladheid te bestrijden. Bij extreme gladheid worden de sporen ook nog geborsteld.
Hollands probleempje?
Een typische Hollandse probleempje die gladde sporen? Nee, bijna alle Europese landen hebben last van gladde sporen door bladval. Sandite wordt bijvoorbeeld ook gebruikt door de spoorwegen in Belgiƫ, Ierland en Groot-Brittanniƫ.