Back to the future met TU Delft
Nieuws
ProRail en de TU Delft werken structureel samen aan een beter spoorsysteem, aan de ontwikkeling van wetenschappelijke kennis en aan opleidingen op het gebied van rail. Bij de sectie Railbouwkunde van de TU Delft zijn ze dan ook constant bezig met innovaties voor het spoor. Zowel op het gebied van treinen (NS) als op infrastructuur (ProRail). Pier Eringa en NS-topman Roger van Boxtel kregen onlangs van professor Rolf Dollevoet (hoogleraar railbouwkunde) een rondleiding door de laboratoria van de TU Delft en daarmee een blik in de toekomst van het spoor.
A-train
De A-train is een futuristisch concept waarbij een reiziger nog maar tien minuten doet over de afstand Amsterdam-Utrecht (nu nog een half uur). De trein rijdt niet langer op wielen, maar zweeft over het spoor als een soort hovercraft. De wielen onder de trein zijn vervangen door een zogeheten bogie waarbij magneten en luchtdruk ervoor zorgen dat de trein over het spoor zweeft. Volgens bedenker Jim Schoot zijn de voordelen groot: hoge snelheden en minder onderhoud tegen lagere kosten. Het filmpje hieronder belooft veel goeds.
Wiel-rail testrig
De wiel-rail testrig is een unieke innovatie waarmee de levensduur van rails en treinwielen kan worden onderzocht. Het is niets meer en niets minder dan een ronde spoorbaan van ongeveer vier meter doorsnede waarover de onderzoekers vier treinwielen rondjes laten rijden. Volgens Jan Moraal van de TU Delft kunnen we zo 40 tot 50 keer sneller testen hoe hard de rails slijt als er treinen overheen rijden. Op die manier kunnen we andere materialen testen voor het gebruik in spoorstaven.
Rolpantograaf
De rolpantograaf zorgt voor minder slijtage aan de bovenleiding en dus ook voor minder bovenleidingbreuken. De rolpantograaf is een honderd jaar oud idee uit de tramwereld dat nu eindelijk ook toepasbaar lijkt te zijn voor treinen.
Innovatie
Met nieuwe oplossingen wil ProRail het spoor de meest aantrekkelijke vervoersvorm van Nederland maken met nieuwe oplossingen. Door continu te innoveren maken we het spoor duurzamer, beter toegankelijk, kostenefficienter en bieden we reizigers en vervoerders meer comfort. En dat kunnen we niet alleen en werken we samen met partijen als de TU Delft.