Bakken bouwen voor onderdoorgangen Nunspeet
Nieuws
Op het bouwterrein rond station Nunspeet zie je langzaam maar zeker de nieuwe onderdoorgangen vorm krijgen. Daar worden nu drie grote betonnen bakken gemaakt, die in november op de juiste plek worden geschoven. Voetgangers, fietsers en autoverkeer kunnen in de toekomst dan onder het spoor doorrijden.
Staal en beton
Het meeste werk zit nu in het bouwen van de tunnelbakken. Die worden gebouwd met gewapend beton. Daarvoor plaatst de aannemer eerst een deel van de houten bekisting. Daarin wordt een stalen constructie gebouwd, die we wapening noemen. Zit al het staal op de juiste plek, dan wordt het tweede deel van de houten bekisting gemaakt. Daar wordt beton in gestort, om zo een stevige tunnelbak te krijgen.
Dit werk gebeurt aan de zuidzijde van het station. Aan de centrumzijde van het station wordt de tunnelbak voor autoverkeer gebouwd. In de zomervakantie heeft het beton de tijd om goed uit te harden. Zodra het beton uitgehard is, wordt de bekisting verwijderd.
Opschuiven
In november schuiven we beide tunnelbakken naar de juiste plaats. De onderdoorgang voor fietsers en voetgangers tillen we dan een klein stukje op. De tunnelbak komt dan op een soort rails te rusten. Met hydraulische vijzels drukken we dan de hele betonnen constructie op de juiste plaats. Deze onderdoorgang ligt straks ongeveer vijf meter onder de grond.
Tegelijkertijd rijden we de onderdoorgang voor autoverkeer op de juiste plek. Aan de centrumzijde van het station, staat daarvoor ook al een betonnen bak klaar. Die wordt straks verplaatst door transportwagens, die Self Proppeled Modular Transporters heten. Deze wagens pakken de tunnelbak straks op. Daarna rijden ze de tunnelbak in één keer heel langzaam naar de juiste plek. Dat gebeurt met een snelheid van 8 tot 10 meter per uur. De onderdoorgang voor autoverkeer komt straks zes meter diep te liggen.
Diepste punt als hoogtepunt
Op het diepste punt van de onderdoorgang staat een pompkelder. Dat is een ruimte van tien meter hoog. In de pompkelder komt een installatie waarmee we het regenwater wegpompen uit de tunnels. Op die manier komen de tunnels niet blank te staan bij hevige regenval.
Nu steekt iedereen de overweg bij de Elspeterweg nog over. Maar straks passeert iedereen via één van twee tunnels het spoor. Zo’n tien meter westelijker dan de bestaande overweg komt de onderdoorgang voor autoverkeer. Richting het oosten, onder het bestaande perron door, komt een tunnel waar fietsers en voetgangers doorheen kunnen. Reizigers kunnen hier met een trap of de lift van en naar het perron van station Nunspeet.
Beter bereikbaar
Bij station Nunspeet maakt de overweg op de Elspeterweg plaats voor twee onderdoorgangen. Autoverkeer, fietsers en voetgangers kunnen straks onder de sporen door. Daarmee verbeteren we niet alleen de bereikbaarheid van Nunspeet, maar maken we het gebied rondom het station veiliger.
Meer nieuws
-
Begin groot werk aan eerste ondertunneling in Maarsbergen
31 oktober 2024
-
Sloop spoorbrug over Amsterdamse Oostertoegang
19 juli 2024
-
Treinverkeer over spoorbrug Nijmegen hervat
21 september 2023