Minder treinen door werkzaamheden Zuidasdok

Nieuws

15 juli 2022

Van 22 juli tot 3 augustus bouwt ProRail bij het station Amsterdam Zuid aan de fundering voor de dakdelen van een nieuwe passage. Er rijden dan minder treinen en de A4 en de A10 Zuid richting Utrecht zijn dan dicht. Zuidasdok is één van de grootste infrastructurele projecten van Nederland. Bouwmanager Jeroen Monnik en projectmanager Jelger Vos vertellen hoe dit precies in zijn werk gaat en wat er nou zo spannend is bij deze treinvrije periode.

Enorme druk

De nieuwe Brittenpassage wordt een tweede reizigerspassage bij station Amsterdam Zuid. De bouw van de extra reizigerstunnel begint met de funderingen en het dak. Jeroen vertelt: “Het dak bestaat uit zeven reusachtige betonnen platen. Op die dakdelen komt een enorme druk te staan, want ze liggen onder de A10 en metro- en treinsporen bij de perrons. Daar moeten treinen en metro’s remmen en optrekken. Om die krachten op te vangen moeten de dakdelen aan weerszijden rusten op een stevige fundering. Die stevige fundering is waaraan we tussen 22 juli en 3 augustus werken.”

Station Amsterdam Zuid op de Zuidas van boven gezien
Station Amsterdam Zuid op de Zuidas van boven gezien

Precisiewerk

Om de fundering te kunnen bouwen, moet de A10 Zuid over een lengte van zo’n honderd meter worden afgraven. Ook de sporen worden verwijderd. Vervolgens worden er 135 funderingspalen in de grond geslagen en 340 ton aan damwanden geplaatst. “Helaas moeten we de damwanden de grond in trillen. Dit geeft meer overlast voor de omgeving”, zegt Jelger. “Best spannend, maar vanwege de beperkte werkruimte en om de veiligheid te waarborgen wel nodig.”

In de funderingspalen wordt wapening aangebracht en vervolgens beton gestort. “Daarna begint het precisiewerk”, legt Jelger uit. “Ter plekke hijsen we enorme staalconstructies (wapeningskorven) bovenop de funderingspalen. Dit hebben we al eerder in 2019 en 2021 gedaan. Staan deze staalconstructies op hun plek, dan brengen we eromheen bekisting aan; een soort mal. Die storten we vol met vele kubieke meters beton. Als dat klaar is, hebben we een landhoofd gebouwd. Landhoofden dragen als het ware een brug of viaduct – en in dit geval dus het dak van een tunnel.”

In de ochtendspits rijden automobilisten over een verse laag asfalt en lijkt het alsof er niets is gebeurd.

Jeroen Monnik bouwmanager bij ProRail

Vier landhoofden

“We bouwen tijdens deze treinvrije periode vier van deze landhoofden, die later dus twee dakdelen zullen dragen”, zegt Jeroen. “Het gaat om de dakdelen die onder treinspoor 1 en onder de toekomstige treinsporen 5 en 6 komen te liggen. Nu loopt daar nog de A10 Zuid, vandaar dat we die moeten afgraven. Zodra de funderingspalen en de landhoofden op hun plek staan, bouwen we het spoor en de A10 terug. In de ochtendspits van 3 augustus rijden automobilisten over een verse laag asfalt en lijkt het alsof er niets is gebeurd. Best spannend allemaal en we werken met een strakke planning.”

Dakdelen inschuiven

Jelger Vos: “Er is nu bijna niets meer van te zien, maar eerder al schoven we drie van de zeven dakdelen voor de Brittenpassage op hun plek. Dat is niet gemakkelijk, want de dakdelen zijn extreem groot en zwaar. Bovendien is de werkruimte zo beperkt, dat we de dakdelen ter plekke moeten bouwen. Het eerste deel bouwden we in 2019. Maar liefst 3 miljoen kilo zwaar, 70 meter lang, 12 meter breed en 2 meter dik.”

“In november 2019 brachten we dat dakdeel aan onder de treinsporen 2 en 3. In augustus 2021 volgden dakdelen voor onder treinspoor 4 en onder een metrospoor. Nu gaan we dus aan de slag onder treinspoor 1 en de toekomstige sporen 5 en 6. Als de fundering er ligt, bouwen we vanaf september 2022 de overige twee dakdelen aan de zuidkant. Die schuiven we in het Hemelvaartsweekend van 2023 naar hun plek.”

Op de Zuidas

Meer lezen over wat er allemaal speelt op de Zuidas? Kijk dan op de speciale website. Daar vind je verhalen, foto's en video's. Er is ook een video over de komende treinvrije periode en de werkzaamheden die er allemaal gaan plaatsvinden. Die kun je hier bekijken.

Zuidas.nl

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers