Bewogen eerste ochtendspits testdag

Nieuws

5 september 2017

NS en ProRail kijken terug op een bewogen start van de “tienminutentrein”. Als gevolg van [oorzaak] vielen enkele treinen uit/ hadden enkele treinen last van vertraging/ was er meer vertraging dan normaal. [De overlast voor reiziger bleef beperkt/ daardoor ontstond er overlast voor reizigers.]

Voorbereiding nieuwe dienstregeling

Achter de schermen brengt de uitbreiding van het aantal treinen grote veranderingen met zich mee. Zes intercity’s per uur op zo’n lange corridor op het drukke Nederlandse spoor is nieuw. Vandaar dat we vooraf willen testen hoe het in de praktijk gaat, inclusief het instappen van grote groepen reizigers en eventuele onverwachtse verstoringen. Iedere woensdag is het testdag en wordt er bekeken wat beter kan om dat de volgende week te verbeteren. Zo willen ProRail en NS de tienminutentrein in de aanloop naar de nieuwe dienstregeling stapsgewijs verbeteren.

Uitbreiding infrastructuur

ProRail is al langer bezig met de voorbereidingen op de toename van het aantal treinen op de drukste trajecten van Nederland. Aan de proef in september is jarenlange voorbereiding voorafgegaan. ProRail heeft veel geïnvesteerd in het upgraden en uitbreiden van de infrastructuur, zodat er meer treinen per uur kunnen rijden. Dan gaat het bijvoorbeeld om spoorverdubbeling op een groot deel van het traject, het aanleggen van nieuwe sporen, het vervangen van overwegen door tunnels en bruggen en het vernieuwing van spoor, wissels en seinen, zoals op Utrecht Centraal de afgelopen jaren is gedaan. Lees meer hierover in het nieuwsbericht: Dit werk verzette ProRail om meer treinverkeer mogelijk te maken

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers