Bijna alle stations voorzien van ledverlichting

Nieuws

11 november 2022

Sinds de start van het Programma Verlichting in 2015 is op ongeveer 350 van de 400 stations tl-verlichting vervangen door slimme ledverlichting. Dat bespaart een hoop energie en geld. Bovendien is het prettig voor de omgeving en vergroot het de sociale veiligheid op stations.

Klimaatakkoord

De succesvolle afronding van het programma draagt daarmee bij aan het halen van de doelen van het klimaatakkoord van Parijs. Projectmanager Tjebbe Ruskamp is de kartrekker van het programma: "Wij moesten altijd een afweging maken tussen het gebruik van licht en de nadelen daarvan. Met de komst van slimme led kunnen wij met minder licht, de zichtbaarheid vergroten. Dat bespaart energie, vermindert overlast en vergroot de sociale veiligheid op stations."

Slimme led

Het gebruik van slimme, dimbare ledverlichting bespaart 50 procent energie op verlichting op stations. Ook gaat led veel langer mee. Waar tl-verlichting om de twee jaar wordt vervangen, gaat led tien jaar mee. Naast energiekosten wordt er dus ook flink bespaard op onderhoudskosten. Op de open perrons wordt de verlichting gedimd als er geen mensen zijn. Daarmee wordt er op lichtmasten nog eens de helft bespaard.

  • Station Mantgum met dimbare ledverlichting
    Station Mantgum nadat dimbare ledverlichting is aangebracht
  • Tl-verlichting op station Mantgum
    Station Mantgum met tl-verlichting

Nauwe samenwerking

ProRail heeft nauw samengewerkt met verschillende partijen om het station voor iedereen toegankelijk te maken. Samen met Oogvereniging Nederland, Koninklijke Visio en een panel van slechtzienden heeft ProRail gewerkt om de zichtbaarheid voor slechtzienden te vergroten. Voor slechtzienden bleek het verschil tussen licht en donker soms verblindend te werken. Egale verlichting is de oplossing.

  • Ledverlichting op station Almere
    Station Almere voorzien van ledverlichting
  • Tl-verlichting op station Almere
    Station Almere voorzien van tl-verlichting

Bijna klaar

De komende jaren staan er op ongeveer 40 grote stations verbouwingen op de planning. Daarom wordt daar pas later ledverlichting geïnstalleerd. Het heeft geen zin om vandaag led te plaatsen, als het morgen weer moet worden veranderd.

Geleerde lessen

Gedurende het programma deed Maurits Pigeaud, rail systems engineer bij ProRail, nieuwe technische kennis op over het verlichten van stations. Dat deed hij door veel te testen in de praktijk.

Zo is ProRail er bijvoorbeeld achter gekomen dat verblinding bij slechtzienden vaak wordt veroorzaakt door reclameborden. Ook speelt vergrijzing een belangrijke rol bij goede verlichting: Een vijftigplusser heeft vier keer meer licht nodig dan een twintigjarige.

Alle kennis gebundeld

Maurits: "Om de succesvolle afronding van het programma te vieren, hebben wij alle kennis gebundeld in een boek. In dit boek richten wij ons in de eerste plaats op ontwerpers bij ProRail, ingenieurs- en adviesbureaus en spooraannemers. Maar we hopen dat dit boek ook voor professionals bij gemeenten, openbaarvervoerbedrijven en andere eigenaren van (semi-)openbare ruimten een bron van inspiratie is. Zo blijven de inzichten die het Programma Verlichting heeft verkregen leven in de sector."

Bekijk het boek (pdf) Bekijk het boek (pdf)

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers