Bijna klaar voor 12 treinen per uur naar Zandvoort
Nieuws
Dit jaar is Zandvoort voor de derde keer het toneel van de Dutch Grand Prix. Net als veel Formule 1-fans, zit ook ProRail op het puntje van zijn stoel. Tijdens het raceweekend wordt namelijk ook van ons een topprestatie gevraagd: samen met NS laten we twaalf treinen per uur rijden om dagelijks bijna 40.000 fans naar het circuit te brengen. En weer terug natuurlijk.
Unicum in Nederland
Van 25 tot en met 27 augustus rijden ProRail en NS weer de speciale dienstregeling tussen Amsterdam en Zandvoort aan Zee. Elke vijf minuten rijdt er een trein, waar zo’n duizend racefans in passen. Deze dienstregeling is een unicum in Nederland en komt niet zomaar tot stand. Dit vraagt intensieve samenwerking met NS en andere vervoerders. Goederentreinen worden bijvoorbeeld het hele weekend omgeleid via andere trajecten.
Storingsploegen staan paraat
Onze aannemers staan tijdens het Formule 1-weekend met storingsploegen op strategische plaatsen langs het spoor om snel te handelen bij incidenten of storingen. Mocht er onverhoopt toch een storing ontstaan, dan doen we er alles aan om dit zo snel mogelijk op te lossen. Dat geldt ook voor onze IT-afdeling want zonder IT rijden er geen treinen.
Extra incidentenbestrijders
We hopen natuurlijk dat het niet nodig is, maar onze incidentenbestrijders staan klaar om reizigers op te vangen als er toch iets mis gaat op het spoor. Zij zullen er alles aan doen om reizigers die bijvoorbeeld stranden in een trein, zo snel mogelijk weer op pad te helpen. Want die race wil je niet missen natuurlijk.
Overwegen en wegslepen
Alle overwegen tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort aan Zee zijn tijdens de Grand Prix gesloten voor het wegverkeer. Er rijden op dat moment namelijk zoveel treinen dat het te onveilig is om over te steken. Hierover zijn afspraken gemaakt met de organisatie en de verschillende gemeentes.
Treedt er een storing op of gaat een trein kapot, dan moeten we ervoor zorgen dat het spoor zo snel mogelijk weer vrij is voor (andere) treinen. Daarom staat er uit voorzorg een wegsleeplocomotief klaar op station Haarlem. Deze locomotief rijdt niet op elektriciteit maar op diesel. Het kan namelijk zo zijn dat er bij een storing geen stroom beschikbaar is. Deze locomotief kan ook zonder stroom bij een gestrande trein komen.
Samenwerking met NS en hulpdiensten
De samenwerking tussen ProRail, NS en hulpdiensten is cruciaal om alles goed en veilig te laten verlopen. Er is continu afstemming en overleg. Alles om ervoor te zorgen dat iedereen veilig en soepel naar de Dutch Grand Prix kan.
Meer nieuws
-
Record: 136.000 reizigers van en naar Zandvoort
26 augustus 2024
-
Recordaantal reizigers van en naar Zandvoort
28 augustus 2023
-
ProRail samen met NS op pole position
5 september 2022