Blazen bij opening nieuw duurzaam gebouwd viaduct Deurningen
Nieuws
Met het blazen op de aloude midwinterhoorn openden Bert Boerman, gedeputeerde provincie Overijssel en Jan Mulder, regiodirecteur ProRail, het nieuwe viaduct over de spoorlijn Hengelo-Oldenzaal. Het feestje was gisteren, op de kortste dag van het jaar, in de Vliegveldstraat in Deurningen. Het viaduct vervangt de voormalige (gelijkvloerse) spoorwegovergang in deze weg. Met dit project verbeteren we de veiligheid en doorstroming van het verkeer op de N373 (Vliegveldstraat).
Duurzaam viaduct
Het viaduct in Deurningen, dat bestaat uit een tweebaansweg met vrij liggende fietspaden is gebouwd met duurzame grondstoffen. Voor de taluds van het viaduct is een zandvervanger gebruikt, afkomstig van een moderne regionale afvalverbrander. Na verschillende processen ontstaat een bouwstof dat onder andere als ophoogmiddel gebruikt kan worden. Ook werd “groen beton” toegepast. Bij de productie hiervan hoeven minder grondstoffen als grind gebruikt te worden. Dit geeft een behoorlijke CO2 reductie ten opzichte van traditioneel beton.
Verbeteren spoorwegveiligheid en leefbaarheid langs het spoor en de doorstroming verkeer
Toen rond de eeuwwisseling door het toenmalige ministerie van Verkeer en Waterstaat werd besloten om geen Noordoostelijke Verbinding aan te leggen vanaf de Betuweroute naar het noorden, maar om het bestaande spoor te blijven gebruiken voor goederenvervoer, werd een pakket van maatregelen vastgesteld om de spoorwegveiligheid en de leefbaarheid langs het spoor en de doorstroming van het verkeer te verbeteren. Er werden in de afgelopen jaren tussen Deventer en Oldenzaal zo’n 20 kilometer aan geluidsschermen aangelegd. Ook werden verschillende overwegen in Elst, Zutphen, Rijssen, Wierden en Almelo vervangen door tunnels of viaducten. Momenteel werken we in dit kader in Deventer aan een tunnel en zijn projecten in Elst, Rheden en Borne in voorbereiding.