Bottleneck verdwijnt definitief tussen Utrecht en Leidsche Rijn
Nieuws
Het heeft even geduurd, maar de spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn gaat er nu echt komen. De voltooiing van de spoorverdubbeling staat gepland voor eind 2018.
De uitbreiding van twee naar vier sporen tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn is het allerlaatste deel van de gehele spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Woerden. Er komt onder meer een spoorbrug bij over het Amsterdam-Rijnkanaal en een viaduct. “Daarmee verdwijnt een belangrijke bottleneck op dit traject”, vertelt Rob Nawijn, projectleider bij ProRail.
In de ijskast
Al in de jaren negentig was er sprake van een spoorverdubbeling tussen Vleuten en Utrecht Centraal. Rob: “Er is toen voorrang gegeven aan spoorverdubbeling op plekken waar dat urgent was, omdat er bijvoorbeeld een nieuwbouwwijk met nieuwe stations op stapel stond. Het deel met de spoorbrug werd uitgesteld en belandde ook bij volgende fases steeds in de ijskast. Maar toen station Leidsche Rijn in 2013 opende, bleek dat de dienstregeling sterk werd beperkt door dat ene tweesporige stuk. Dus kwam het plan nu definitief op tafel.”
Selectie van aannemers
Rob: “Vijf aannemers wilden deze klus graag doen en schreven in. Na een uitgebreid traject hebben we er één een pre-gunning gegeven: bouwbedrijf BAM. Dat gebeurt op basis van best value procurement: een manier van aanbesteden om de aannemer te vinden die binnen budget het best aan de projectdoelstellingen voldoet. Een van de projectdoelstellingen is het beperken van de hinder voor de omgeving.
BAM is nu bezig met het uitwerken van een plan van aanpak. Als we daar tevreden over zijn, staat de definitieve gunning gepland voor eind oktober.”