9-daagse buitendienststelling geeft ook ruimte aanpak Brabantse dassenburchten
Nieuws
In de buurt van Geffen en Berghem zijn onder het spoor dassenburchten aangetroffen. Dit geeft kans op verzakking en dat kan gevaarlijk situaties opleveren. Om de veiligheid van het treinverkeer te borgen, rijden treinen hier al langere tijd langzamer en monitoren we deze locaties goed.
Omdat er al een 9-daagse buitendienststelling gepland is voor andere projecten, treffen we nu ook aanvullende maatregelen. De afgelopen dagen zijn we al hard aan het werk geweest. We hebben met hulp van Stichting Das & Boom twee kunstburchten aangelegd om de das een alternatieve verblijfplaats aan te bieden. Daarna hebben we onder begeleiding van een ecoloog het werkterrein alvast gemaaid om het toegankelijk te maken.
In goed overleg hebben we toestemming gekregen van de RVO om het spoortalud te herstellen. We zijn dan ook direct gestart met de vervolgwerkzaamheden. Hieronder leggen we uit welke werkzaamheden we uitvoeren. De verwachting is dat alle werkzaamheden zijn afgerond binnen de al eerder geplande buitendienststelling, zodat we op 8 mei het spoor weer volledig in gebruik kunnen nemen.
Geffen
In Geffen plaatsen we eerst graafwerend gaas op het talud. Bij de ingangen van de burcht knippen we gaten in het gaas. De das kan op die manier de burcht onder het spoor verlaten en zich verplaatsen naar de kunstburcht. Tegelijkertijd willen we met dit gaas voorkomen dat de das op andere plekken opnieuw graaft.
Het gaas blijft een week liggen. Daarna worden er zogenaamde terugslagkleppen geplaatst op de uiteinde van de gangen. Op die manier kan de das de burcht veilig verlaten, maar niet meer terugkeren. De terugslagkleppen blijven drie dagen liggen. We geven de das hiermee voldoende tijd om zichzelf te verplaatsen naar zijn nieuwe huis.
Daarna starten we voorzichtig met het afgraven van de gangen van de burcht. Dit doen we met klein materieel onder begeleiding van een ecoloog. Als we een das tegenkomen, dan stoppen we met graven en geven we de das de kans om nachts alsnog te vertrekken. Als de das de volgende dag weer wordt aangetroffen, dan schakelen we een dierenarts in om het dier te verdoven en op te vangen. Dit doen we in samenwerking met Stichting Das & Boom.
Na het afgraven van de gangen en holen, wordt het talud weer opgevuld en aangedrukt. We herstellen hierna het spoor volledig.
Berghem
In Berghem zorgen de gangen en holen van de burcht ook voor een onveilige situatie voor het treinverkeer, dus ook hier gaan we aan de slag met het herstel van het talud. Op deze locatie lijken de burchten echter niet actief in gebruik. Dat betekent dat we geen graafwerend gaas neerleggen, maar direct terugslagkleppen plaatsen. Dit is goed afgestemd met RVO en opgenomen in de ontheffing die we hebben ontvangen.
De rest van de werkwijze is in Berghem hetzelfde als die voor Geffen.
Vervolg
Na afronding van alle herstelwerkzaamheden de aankomende dagen, volgen ook nog structurele maatregelen om nieuwe graverij in de toekomst te voorkomen. Dit doen we door een hekwerk te plaatsen of gaaswerk in het talud te verwerken. Ook hierbij houden we rekening met de das. Dit doen we bijvoorbeeld faunapassages aan te leggen, als voor hekwerk wordt gekozen.
Lees meer over dassen Lees meer over dassen
Lees meer over de buitendienststelling Lees meer over de buitendienststelling
Meer nieuws
-
Stavoren-Sneek: de treinen rijden weer
24 april 2023
-
Spoorvernieuwing Sneek-Stavoren en update over dassen
7 april 2023
-
Pijpleiding binnendijks verwijderen
15 april 2020