Busbrug bij station Zwolle valt opnieuw in de prijzen
Nieuws
De busbrug, die ProRail in februari dit jaar opleverde, heeft op 14 november de Betonprijs 2019 gewonnen in de categorie Civiele Bouwwerken. Met de tweejaarlijkse prijs bekroont de betonvereniging toonaangevende projecten. De bijzondere brug won vorige maand ook al de Thüringer Staatsprijs.
Samenwerking van beton en staal
De 245 meter lange Schuttebusbrug over het spoor bij station Zwolle is een unicum. Niet alleen dankzij haar S-vorm en hoogwaardige uitstraling, maar ook de verregaande samenwerking tussen beton en staal en de uitvoeringstechnische complexiteit maken dit project bijzonder, zo onderstreepte het juryrapport.
Blikvanger voor spoorzone Zwolle
Met haar gelaagdheid, vloeiende lijn en warme uitstraling is de brug bovendien beeldbepalend voor de gehele spoorzone. Dankzij de uitgekiende combinatie van beton en staal heeft de brug lange overspanningen.
Uitdaging in de kleine ruimte
De uitvoering was een logistieke uitdaging, onder meer door de beperkte ruimte en de beoogde minimale hinder voor het (trein)verkeer. De brug is naast het spoor tussen bestaande bebouwing voorgebouwd en daarna over de sporen heen op zijn plek gereden.
Meer dan duizend bussen
De brug is gebouwd om de drukke noordzijde van het station te ontlasten en verbindt het centrum en het noorden van de stad met het nieuwe busstation. De bouw duurde anderhalf jaar. Momenteel rijdt er dagelijks ongeveer 1200 keer een bus over de brug.
Samenwerkende partijen
BAM Infra realiseerde de brug in opdracht van ProRail en de gemeente Zwolle. Het ontwerp komt van ipv Delft in samenwerking met het Duitse Setzpfandt en BAM Infraconsult.
Voor de betonprijs was voor ProRail ook station Lansingerland Zoetermeer genomineerd.
Meer nieuws
-
De Week van de Integriteit
6 december 2021
-
Aanpassingen tracébesluit Rijswijk - Rotterdam
27 mei 2021
-
Europees Jaar van het Spoor in het teken van verbinding
29 maart 2021