Bye bye Hoekse Lijn
Nieuws
ProRail en NS nemen in de nacht van 31 maart op 1 april afscheid van de Hoekse Lijn. Vijf weetjes over het roemruchte spoortracé.
1. Hoekse Lijn 125 jaar
De spoorlijn van Rotterdam Centraal naar Hoek van Holland werd in augustus 1891 in gebruik genomen en bestaat dus ruim 125 jaar. In de nacht van 31 maart op 1 april rijdt de laatste trein over dit spoor. Vanaf dat moment wordt er gewerkt om het spoor aan te sluiten op het metronet van RET en zullen ook de stations worden verbouwd tot metrostations. In september moet alles gereed zijn en rijdt de eerste metro naar Hoek van Holland. Van april tot september rijden er bussen van RET om reizigers te vervoeren.
2. Internationaal station Hoek van Holland
De Hoekse Lijn was vroeger één van de belangrijkste spoorlijnen voor internationaal verkeer van en naar Engeland. Het eerste of laatste stukje namen mensen de boot. Voor de rest van de route was er de trein. Zo reden er treinen van Hoek van Holland naar Zwitserland en Berlijn en na de tweede wereldoorlog kon men zelfs vanuit Hoek van Holland zonder overstappen naar Scandinavië en Rusland. Met de trein kon je ook van Hoek van Holland naar Peking, met maar één keer overstap. Internationale treinen waren slaaptreinen, met complete catering aan boord. De laatste 'Warszawa Express', naar Warschau, reed in 1993. In 2007 werd de catamarandienst (een snelle bootverbinding naar Engeland) van Stenaline opgeheven. Vanaf dat moment reden er alleen nog Sprinters op de Hoekse Lijn. Het tijdperk van de internationale treinen van en naar Hoek van Holland was daarmee voorbij.
3. Afscheid
Dit jaar nemen NS, ProRail en treinreizigers afscheid van elkaar op de Hoekse Lijn. In de nacht van 31 maart op 1 april rijdt de laatste trein naar Hoek van Holland Haven. Daarna worden het spoor en de stations verbouwd en gaat RET in het najaar met metro's rijden van- en naar Hoek van Holland. De laatste trein zal een feestelijke rit worden met genodigden en entertainment.
4. Nostalgische treinritten
Op zondag 26 maart rijden in het kader van het afscheid van de Hoekse Lijn oude treinen op het traject tussen Hoek van Holland en Rotterdam. Ook wordt er één retourrit gemaakt naar Amsterdam, zoals vroeger de boottrein reed. Voor de boottrein, die wordt georganiseerd door de stichting Hondekop, is de inschrijving helaas gesloten. Voor de andere ritten met Mat '64, '46 en '54 (oude treinen) is een apart kaartje nodig op het perron. Reizigers checken in- en uit met hun ov-chipkaart om op de perrons te komen. Om te voorkomen dat het te druk wordt in de oude treinen zijn er historische kaartjes die mensen op de dag zelf op het perron kunnen krijgen. Als de kaartjes voor een rit op zijn, zit die trein vol. Reizigers kunnen dan een historisch ticket bemachtigen voor de volgende rit.
5. Fototentoonstelling op Rotterdam Centraal
Omdat een spoorlijn met zo'n lange en bijzondere geschiedenis bol staat van de prachtige verhalen verdient dit een tentoonstelling. Vanaf 20 maart tot en met 26 maart is in de hal van Rotterdam Centraal een tentoonstelling te zien over de Hoekse Lijn. Met oude foto's en verhalen, voor een vleugje sentiment rondom het afscheid van de Hoekse Lijn.