Comfortabeler reizen met de trein door De Ontknoping van Utrecht

Nieuws

21 november 2016

De Ontknoping van het spoor in Utrecht levert in het oog springende resultaten op. De sporen zijn recht gelegd en van de 186 wissels zijn er nog 60 over. De punctualiteit en de gemiddelde snelheid nemen nu al toe, samen met het comfort.

Wissels eruit, koffie in de beker

Blijven staan op het balkon, terwijl je Utrecht Centraal binnen reed, was een paar jaar geleden een uitdaging. Slapen bij het passeren van Utrecht Centraal lukte alleen de echte dromer. Een deksel op de koffie was nodig, anders klotste de hete drank zo over je heen. Het voordeel van het schommelen was dat je per ongeluk tegen die leuke persoon naast of voor je kon opbotsen om zo een leuk gesprek aan te knopen. Maar dit is ongemerkt verleden tijd geworden.

Uitgewisseld is uitgeschommeld

Van de 186 wissels rond Utrecht Centraal zijn er nog 60 over, de sporen zijn in rechte banen of corridors gelegd. Het resultaat is minder wisselingen, waardoor je in een rechte lijn Utrecht Centraal binnenrijdt. Dit betekent minder schommelen en meer comfort voor de reiziger. Om in contact te komen met die leuke coupé-genoot moet je nu dus zelf in actie komen.

Meer comfort voor de buurt

Niet alleen de reizigers, maar ook de 4.000 omwonenden merken het verschil. Paul Vergeer, bewoner van de Radboudveste op Utrecht Centraal: ‘’ProRail heeft de sporen vernieuwd en dat is te merken. De treinen maken nu een stuk minder herrie. Dat is vooral ’s avonds en ’s nachts van belang.’’ Naast de overlast, die er ook was, ziet Paul ook het grotere belang in van de werkzaamheden: “Nederland slibt dicht als we niet zorgen dat het OV goed functioneert.’’

Sneller binnen, sneller uit- en instappen en sneller weg

Waar je ook in rijdt, je kan niet zo snel door een bocht als op een recht stuk. Dat geldt ook voor treinen. De trein kan nu met een hogere snelheid Utrecht binnen komen rijden en door de bredere perrons gaat uit- en instappen ook sneller. Zo kan de trein ook weer sneller door naar het volgende station.

Voor wie regelmatig vanuit Arnhem of Den Bosch naar Utrecht ging, herinner je je nog dat je moest wachten om het station binnen te kunnen rijden? Zo dichtbij maar toch ver weg. Daar is ook een oplossing voor gekomen: nieuwe dive-unders voor de trajecten Arnhem-Utrecht en Arnhem-Den Bosch. Treinen hoeven niet meer op elkaar te wachten en zoeven zo in één rechte lijn door naar Utrecht Centraal.

Niks zo comfortabel als een rijdende trein

Door het ontknopen van het spoor en het verminderen van het aantal wissels, is de kans dat een storing op één spoor ook invloed heeft op andere trajecten, een stuk kleiner. Als er dus iets gebeurt in één baanvak, slaat het dus minder snel over naar andere trajecten en stations in Nederland. Op dat moment blijft dat heel vervelend voor de reizigers in die trein maar het zorgt er wel voor dat al die andere reizigers gewoon hun weg blijven vervolgen.

Het werk gaat door

De Ontknoping van Utrecht is voor 99% klaar. We verdubbelen nog twee kilometer spoor tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn, inclusief nieuwe spoorbrug over het Amsterdam Rijnkanaal. Eind 2018 is het spoorknooppunt Utrecht helemaal klaar voor de toekomst.

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers